מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא סוזי שומרת למזכרת את מכונת התפירה

סבתי סוזי
סבתי סוזי אוהבת לנסוע לטייל
סיפורה של סבתא סוזי דרעי

שמי שליו דרעי אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי סוזי אבו, במסגרת המעורבות החברתית הכיתתית של כתה י'3, שמעתי את סיפוריה ותיעדתי אותו.

סבתי, סוזי אבו נולדה בתאריך 05.01.1962 מרוקו בעיר קזבלנקה, להוריה אברהם ורוזה שאף הם נולדו במרוקו.

קהילה יהודית בקזבלנקה

בעיר קזבלנקה הייתה קהילה יהודית גדולה ועתיקת יומין. תמיד הייתה שם פעילות ציונית שעסקה באיסוף כספים וגם בהפצת השפה העברית, היו שם תנועות נוער ומועדון "מכבי". במלחמת העולם השנייה הגיעו  הרבה פליטים  לקזבלנקה שברחו מאירופה והקימו שם מחנה פליטים. בנובמבר 1942, נכנסו האמריקאים לעיר, וכך ניצלו היהודים מפוגרומים.

העלייה לארץ

סבתא שלי, סוזי, סיפרה לי שהיא עלתה לארץ ישראל בשנת 1967, היא הייתה אז ילדה קטנה בת חמש. היא זוכרת שהיא לא רצתה לעלות לאונייה ושהם העלו אותה בכוח על אונייה.

סבתא סיפרה כשהיא בגרה, היא למדה מהוריה, שהם עלו לישראל לאחר שבעצם ברחו ממרוקו כי היה לאנשים שם בעיה עם היהודים. לאחר השואה החלה עלייה, בלתי ליגאלית לישראל, כי היו פרעות ביהודי קזבלנקה ולכן החלה עלייה המונית לארץ באותם שנים. הם עלו בסתר בעזרת ספינות שהפליגו ישירות לארץ ישראל או שהפליגו לצרפת, לתחנת מעבר ששם בדרך כלל חיכו כמה חודשים עד שהעלו אותם לישראל. רק בשנות ה 60, בוטל איסור עלייה, והעלייה שהייתה בסתר על ידי שליחים יהודים, יכלה להיות כבר בגלוי.

מקצוע ועיסוק

סבתא שלי עכשיו עובדת בהסרת שיער בלייזר, יש לה מקום שהיא פתחה שעוסק בזה. בנוסף יש לסבתא שלי גם תחביבים: התחביבים של סבתא שלי היא מאוד אוהבת לסרוג, ובכלל היא מאוד יצירתית ועושה כל מיני עבודות  אומנות וגם אוהבת לצייר.

מכונת התפירה של סבתא

סבתא סיפרה, שיש לה חפץ מיוחד, שעובר במשפחה מדור לדור. מכונת תפירה. כשסבתא שלי עלתה לארץ, אבא שלה הביא לה במתנה מכונת תפירה – זו מכונת תפירה שאבא שלה קיבל אותה מאבא שלו. המכונה הזאת מאוד יקרה ללבה כמזכרת מסבא שלה ואבא שלה ועד עכשיו היא שומרת אותה.

 מכונת התפירה הישנה שסבתי שומרת למזכרת

תמונה 1

הזוית האישית

שליו דרעי: שמחתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי סוזי אבו, במסגרת המעורבות החברתית הכיתתית של כתה י'3, היה לי מעניין לשמוע על ילדותה במרוקו, למדתי עליה דברים חדשים שלא ידעתי. שיפרתי את מיומנות הריאיון שלי, וגם את הכתיבה.

מילון

קזבלנקה
קזבלנקה היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. אוכלוסייתה מונה כ-4.4 מיליון נפש (2016), והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו, והנמל העיקרי של המדינה. העיר נחשבת למרכז הכלכלי של מרוקו, בעוד שבירת המדינה ומושב הממשלה הוא ברבאט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ס“

הקשר הרב דורי