מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חנה מספרת על חייה בעיראק ובארץ

חנה יוסף ובן יוסף
חנה יוסף
מהתחלת חיים קשה ומאתגרת לבניית משפחה מאושרת

במסגרת מחויבות חברתית בחרתי בתכנית הקשר הרב דורי, כדי לתעד את סיפור חייה של סבתא חנה, שהיא אימא של אבא שלי.

ילדות בעיראק

סבתי חנה נולדה בעירק בשנת 1963. הוריה התגרשו בערך בזמן שהיא נולדה. בזמנו אימא של סבתא שלי לא יכלה לטפל בה ומסרה אותה לדודה שלה, ככל הנראה מסיבות של בעיות כלכלה, וגם אימא שלה הייתה חולה באותו זמן ולא יכלה להרשות לעצמה לגדל ילדה.

לאחר זמן, כשהיא הייתה בת שנתיים בערך, אבא שלה רצה לטפל בה, בגלל המגבלות של האימא, והוא החליט לקחת אותה תחת חסותו. הוא גידל אותה במשך שנתיים עד גיל 4. אחרי שאבא שלה הפסיק לגדל אותה היא הייתה עוברת בין הדודות שלה מפעם לפעם. אחות של אמה גידלה אותה תקופת זמן, אבל בסוף מי ששמר עליה עד שנהייתה גדולה הייתה דודה שלה מצד אביה.

עלייה לישראל

כשהייתה בת 12 היא עשתה עלייה עם דודה שלה לארץ ישראל. הן עלו לארץ בגלל כמה סיבות אישיות אבל גם מתוך אהבת הארץ והציונות כי רוב המשפחה הייתה ציונית.

העלייה אכן הייתה קשה אבל לבסוף הם הגיעו. הם קיוו שלפחות בארץ ישראל הם יכירו אנשים חדשים ושלא יהיה בעיות כלכליות כמו שהיה בעיראק. בהתחלה היה קשה להסתגל פה וללמוד את השפה, הם התקשו עם העברית במשך שנה-שנתיים או יותר, אבל לאחר מכן הם כבר הכירו ולמדו את ערכי הארץ וידעו איך להסתדר. אמנם חלק גדול מהמשפחה לא רצו לעלות איתם ביחד ונשארו בעיראק, היה עצוב אבל הן למדו להמשיך את החיים שלהן בלעדיהם. לאחר עלייתן הן גרו בעיר חולון במשך כמה שנים.

היכרות סבא וסבתא

בגיל 17 בערך סבתא שלי הכירה את סבא שלי בשוק התקווה. סבתא שלי הייתה בשוק לקנות מצרכים וקניות לבית ומפה לשם סבא שלי הכיר אותה דרך המשפחה שלה. ביוזמתו הם התחילו לצאת ביחד ולהכיר אחד את השני. לקח להם זמן עד שנהיו זוג, אבל לאחר תקופה מסויימת הם נהיו זוג ובערך בגיל 21 הם התחתנו.

בית ומשפחה

נולדו לסבא וסבתא חמישה ילדים, ביניהם גם אבא שלי. יש להם שמונה נכדים מצד כל הילדים. כיום סבתא שלי עקרת בית וסבא שלי עובד בשוק אבל המצב הכלכלי בסדר גמור. הם חיים יחד באושר ועושר.

הזוית האישית

בן הנכד: היה לי מדהים לשמוע על הקשיים של סבתי בילדותה, ואיך סבתא שלי עלתה לארץ ומה היו הקשיים שליוו אותה ואת משפחתה באותם זמנים. היה לי מעניין לשמוע איך סבא וסבתא שלי הכירו ואני מאחל להם שימשיכו ככה ויישארו ביחד לאורך שנים!

מילון

שוק התקווה
שוק התקווה הוא שוק ותיק השוכן בשכונת התקווה בתל אביב והוא קרוי על שמה. הוא משתרע על פני שני רחובות מרכזיים בצפונה של השכונה, ובמיוחד ברחוב התקווה. בנוסף לכך הוא מתפרש אל מספר רחובות צדדים. השוק ידוע בססגוניותו, חיוניותו ובמחיריו הנוחים, והוא משמש מקור פרנסה לרבים מתושבי השכונה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בהתחלה היה קשה להסתגל פה וללמוד את השפה, הם התקשו עם העברית במשך שנה-שנתיים, אבל לאחר מכן הם כבר למדו איך להסתדר “

הקשר הרב דורי