מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אלה קליף אחראית מחלקה

אני וסבתא אוכלות עוגה
סבתא בעברה
תפקיד מנהיגות שסבתא שירתה בו

שמי איילה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מביאה סיפור מחייה של סבתי, אלה קליף, המשתתפת יחד איתי בתכנית.

הכל התחיל כשסבתא אלה נולדה בחיפה בשנת 1955. בגיל 18 הלכה לצה"ל ושם היא הייתה אחראית מחלקה. אחראית מחלקה בצה"ל זה תפקיד בו את אחראית על 12 בנות. התפקיד כולל כל מיני משימות, למשל: להעיר אותן למסדר המפקדת, לדאוג שיתארגנו, שיעמדו בזמנים ועוד. לא תמיד היה לה קל בתפקיד הזה: לעיתים היא התווכחה עם הבנות. היא הייתה צריכה לכעוס עליהן ולזרז אותן.

המפקדת של סבתא שלי בחרה בה לתפקיד הזה. סבתא שלי חושבת שאני יכולה להיות טובה בתפקיד כזה.

העשרה – מחלקה בצבא

"מחלקה היא יחידה צבאית הקיימת בחילות השדה, שם היא יחידת משנה במסגרת פלוגה, וביחידות מטה בדרג גבוה, שם היא מהווה יחידת משנה, דוגמת אלה הקיימות באגף המבצעים. המחלקה בחילות השדה מורכבת משתיים עד ארבע כיתות או צוותים. מחלקה היא יחידת משנה במסגרת פלוגה, בה ישנן, בדרך כלל, כ-3–5 מחלקות. המחלקה היא דרג השדה הנמוך ביותר עליו מפקד קצין (מפקד מחלקה – מ"מ), בדרך כלל בדרגת סגן משנה או סגן. למפקד המחלקה מסייע מפקד ותיק בדרגת סמל או סמל ראשון ("סמל מחלקה" – סמ"ח), המשמש כסגנו. מחלקה היא גם חלק ממטה הגדוד. לדוגמה, מחלקת הרפואה כוללת רופא ומספר חובשים, מחלקת הקשר כוללת את קצין הקשר הגדודי (קשר"ג), וכ-10 טכנאים ואנשי מקצוע נוספים, מחלקת החימוש מורכבת מכ-10–20 מכונאים ובעלי-מקצוע אחרים, מחלקת המודיעין כוללת את הקמ"ן ומספר מש"קים. מחלקות אלה מאוגדות במסגרת פלוגת-המפקדה." (ויקיפדיה)

הזוית האישית

איילה: היה לי מעניין לעשות את התהליך של תכנית הקשר הרב דורי, למדתי להכיר את סבתא שלי טוב יותר והיה לנו זמן איכות רק שלנו יחד.

מילון

צה"ל
צבא הגנה לישראל, הידוע בעיקר בראשי תיבות: צה"ל, הוא צבאה של מדינת ישראל והארגון המרכזי במערכת הביטחון הישראלית. צה"ל משמש ככוח ההגנה העיקרי האמון על קיומה של מדינת ישראל. צה"ל מתחלק לשלושה זרועות: אוויר, ים ויבשה. השירות בצה"ל הוא חובה, וחלקים גדולים מהאוכלוסייה שירתו בו. צה"ל נחשב לצבא החזק ביותר במזרח התיכון ולאחד הצבאות המתקדמים והמיומנים ביותר בעולם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אחרית מחלקה בצבא אומר שסבתא הייתה אחרית על 12 בנות והייתה צריכה להעיר אותן למסדר המפקדת“

הקשר הרב דורי