מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מריו מלמד את רז לשחק במשחק חנרלה

אני עם סבא
אני עם סבא
סבא עולה לארץ - החוויה הראשונה בדרך לישראל

שמי רז, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי מריו פינקיאל. סבי נולד בשנת בשנת 1948, בארגנטינה בעיר בואנוס איירס. מכל הסיפורים שסבא סיפר לי בחרנו לתעד את סיפור עלייתו לישראל, כחוויה מיוחדת מאוד

סבא מספר על העלייה ישראל 

"אחרי שסיימתי את לימודי באוניברסיטת בואנוס איירס, המשכתי בלימודי באנגליה. בחופשים מהאוניברסיטה הייתי מטייל באירופה ובחופש הגדול החלטתי לבקר בארץ, בישראל.

בדיקות ביטחוניות

בחודש יולי 1976. תאריך הטיסה היה שלושה ימים אחרי מבצע אנטבה, הוא מבצע יהונתן, זאת הייתה פעם ראשונה שהייתי אמור לטוס בחברת "אל על". היום זה ברור לכל שמבצעים בדיקות ביטחוניות לפני עלייה למטוס, אבל בתקופה ההיא לא היו מבצעים אותן כלל. היות והטיסה הייתה לישראל, שלושה ימים אחרי המבצע, הפקודות היו לבדוק את כולם.

הגעתי לדלפק של "אל על" וכמובן שבדקו את תיק היד שלי. לתומי חשבתי ששם הבדיקות נגמרות, אך גדולה הייתה הפתעתי שהתבקשתי להתלוות לבודק לחדר צדדי. הוא התנצל עמוקות תוך כדי שהוא מסביר לי על מבצע אנטבה ועל הצורך והחשיבות לבדיקה. הוא ביקש שאוריד את המעיל ואחרי שבדק אותו, גם ביקש להוריד את החולצה ולאחר מכן גם את המכנסיים! על כל בקשה שלו, הייתי מופתע והמום יותר! תוך כדי שאני שומע מחדרים סמוכים את השאלה מה?! שאני שאלתי הרבה פעמים.

ארץ ישראל

מיותר לציין שהמטוס המריא באיחור. הגעתי לשדה תעופה לוד שהיום שמו בן גוריון וההפתעה הגדולה שלי הייתה לגלות שישראל איננה רק מדבר וגמלים. ישנתי בביתו של ידיד ולמחרת נסעתי לירושלים לבקר באוניברסיטה העברית, שם הציעו לי להמשיך בלימודי באוניברסיטה. כך היה המשכתי את לימודי באוניברסיטה העברית בירושלים….למדתי, למדתי ובמקום לחזור לאנגליה או לארגנטינה נשארתי בארץ והיתר היסטוריה…

המשחק חנרלה – מסורת עוברת מדור לדור

משחק זה כולל כוס עור מרופדת ו-5 קוביות. השחקן צריך להשיג קבוצות מסוימות של מספרים. המשחק היה שייך להורי ואני נהגתי לשחק איתם ועם אחותי עוד כילדים קטנים. המשחק בספרדית נקרא לה חנארלה. ההורים שלי הביאו אותו כשהם עלו לארץ, אנחנו המשכנו לשחק בארץ, אני שיחקתי את המשחק עם הבנים שלי וכעת עם הנכדים שלי.

אין לי ספק שהכוס הזאת והקוביות ימשיכו בדרכן לאחד מנכדי וכך יעבור לדור הבא.

הזוית האישית

רז: הנתי מאוד מהעבודה המשותפת עם סבא. למדתי הרבה על עברו.

מילון

חנרלה
המשחק חנרלה בספרדית

מבצע אנטבה - מבצע יהונתן
מבצע יונתן או מבצע אנטבה (כינויו הצבאי של המבצע היה "כדור הרעם") הייתה פעולת פשיטה צבאית שביצע צבא הגנה לישראל באוגנדה ביום ראשון, 4 ביולי 1976 (ו' בתמוז ה'תשל"ו), במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פראנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים גרמנים ופלסטינים, במהלך טיסתם מישראל לצרפת. למרות התבצרותם של החוטפים במדינה עוינת, כמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך המבצע נהרגו שלושה בני ערובה וכן מפקד סיירת מטכ"ל, יונתן נתניהו, ובעקבות זאת נקרא המבצע על שמו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חווית הטיסה המוזרה באל על “

הקשר הרב דורי