מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוסי אורדנטליך עלה מרומניה לארץ בחג פורים

אני וסבא ביום הראשון שלי בבית הספר
סבא שלי בצבא
סבא מספר על העלייה לישראל וההתאקלמות בארץ

סבא יוסי אורדנטליך מספר לאלה

נולדתי בשנת 1951, בעיר בוקרשט שברומניה. בשנת 1964, עליתי לארץ ישראל בגיל עשר, אחרי שההורים שלי ניסו במשך הרבה שנים לעלות לארץ ישראל וזה התאפשר רק בשנת 1964 כשקיבלנו אישור לעלות לארץ ישראל. בחודש מרץ עלינו על אוניית "מולדת" ובדיוק יומיים שלושה לאחר מכן חל חג הפורים וחגגנו את החג על האונייה עם שירים וריקודים.

אני והאחים שלי למדנו מילים בסיסיות בעברית על האונייה. אחרי הפלגה ארוכה הגענו לנמל חיפה, ומשם לקחו אותנו נציגי הסוכנות היהודית לכפר סבא. אני ומשפחתי גרנו בשכונת יוספטל. אחי הגדול דוד, הלך לגור בקיבוץ, ואני ואחי צביקה, נשארנו לגור בבית ולמדנו בבית הספר "רמז" שבכפר סבא, ושם למדנו עברית ועוד מקצועות.

אהבתי לשחק עם חבריי בתופסת, כדורגל, מחבואים ועוד. חגגתי את בר המצווה בישראל. כשגדלתי והגעתי לגיל גיוס, התגייסתי לחיל התותחנים, בשירותי הוצבתי עם היחידה שלי בסיני ושם שירתי שם שלוש שנים. בתום שלוש שנות שירות חובה, השתחררתי לחיי האזרחות.

בתקופת השירות הצבאי בחיל התותחנים בסיני

תמונה 1

בשנת 1976 הכרתי את אישתי, ירונה ובשנת 1978 התחתנו והבאנו לעולם שלושה ילדים. הבכור נועם שנולד בשנת 1979 ולאחר ארבע שנים נולד עוז בשנת 1983 ולאחר שנה נולדה בתי הקטנה לירן בשנת 1984.

השנים עברו, הילדים גדלו, נועם בני הבכור התחתן בשנת 2003 עם כלתי דיקלה ונולדו להם שלושה ילדים: גאיה, אורי ואלה. בשנת 2016 הבן שלי עוז התחתן עם כלתי טלי ולהם נולדו שני ילדים: רום ושגב.

היום אני פנסיונר ונהנה מהתחביבים שלי, אני מאוד אוהב לבשל ומאוד אוהב לטייל ובמיוחד עם הנכדים והילדים.

המסר שלי לדור הצעיר הוא שאין דבר העומד בפני הרצון.

 עם נכדתי האהובה

תמונה 2

הזוית האישית

אלה: שמענו סיפורים מהסבים והסבתות שהשתתפו בתוכנית, דרך הסיפורים הכרתי את סבא שלי יותר לעומק והתרגשתי לשמוע את החוויות שלו בארץ מולדתו רומניה ומעלייתו לארץ ישראל. המפגשים נתנו לי ולסבא זמן איכות יחד וזה חיזק את הקשר שלנו עוד יותר. שנמשיך לבלות יחד, ושאני אזכה הרבה שנים לשמוע את סיפוריו ולאכול את האוכל הטעים שהוא מכין. הלוואי וגם הילדים שלי יזכו להנות מסבא שלי.

סבא יוסי: אני מאחל לאלה שתמשיך להצחיק אותי ושנמשיך לבלות ולצבור חוויות יחד.

מילון

"שיינה מתונה"
מתנה יפה

ציטוטים

”כמה שהיה קשה להגיע לארץ ישראל ולהיות יחד עם המשפחה, חשוב מאוד לשמור על הערכים שההורים שלנו נותנים לנו. “

”לא לוותר לעולם“

הקשר הרב דורי