מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא הקטור יאנובסקי הראוי להערצה

סבא שלי ואני
סבא בילדותו
סבי האהוב נפטר בגיל 80, סיפור זה מוקדש להנצחתו

שמי אייל פורמן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להביא את סיפורו של סבי ז"ל, אותו אני מעריץ כל כך. מאחר וסבי היקר אותו הכרתי והערצתי, נפטר בגיל 80, בחרתי להקדיש לו את הסיפור הזה לזיכרו. אמי עזרה לי בהשלמת פרטי סיפור חייו. סבא הקטור נולד בארגנטינה בעיר בואנוס איירס, בשנת 1936. משפחתו של סבא הקטור כללה את אמו, אביו ושתי האחיות שלו. אימא קטלינה, אבא מרטין ושתי האחיות שלו נורמה ומריה.

סבא הקטור

תמונה 1

מצות יאנובסקי – מפעל משפחתי

אימא של סבא שלי הייתה עקרת בית, היא לא עבדה וטיפלה בבית ובמשפחה. אבא של סבא הקטור, עבד במפעל המשפחתי של ייצור המצות הידוע ביותר בארגנטינה –  מצות יאנובסקי.

מתכון הכנת מצות יאנובסקי, עבר מדור לדור במשפחה. זה היה המתכון שבו הכינו את המצות במפעל יאנובסקי. מצות אלו הן המצות  המפורסמת ביותר בארגנטינה עד היום. מתכון הכנת המצה עבר לסבא שלי בצעירותו מאביו כבר שהיה בן עשרם. וסבי המשיך לשמור עליו, כמסורת המשפחה.

אירועים מיוחדים שרגשו את סבי

אחד מזיכרונות הילדות, שסבא סיפר לי עליהם היה ממקום מגוריו בארגנטינה, בבואנוס איירס. שם לא היה חוף ים, היה צריך לנסוע מרחק של כ – 400 ק"מ כדי להגיע לחוף הים בארגנטינה. סבא ממש זוכר את הפעם הראשונה בה לקחו אותו לחוף הים, אירוע שמאוד ריגש אותו.

האירוע השני שסבא בחר לספר לי עליו, אירוע שהיה מאוד משמעותי בחייו שממש עשה לדבריו שינויי בחייו של סבא שלי, זה הולדת נכדו, כשהפך לסבא.

סבא הקטור וסבתא לטיזיה עם הנכד

תמונה 2

שירות צבאי בארגנטינה

כפי שסיפרתי, סבא נולד וגדל בבואנוס איירס שבארגנטינה. בארגנטינה בשנים אלו הייתה חובת גיוס וגם סבי, כמו כל אזרחי המדינה היה חייב בגיוס לצבא. בשנת 1954, כשלסבא מלאו 18 שנים, הוא גוייס לצבא בארגנטינה ושירת את שירותו הצבאי, כפי שהיה מחוייב.

סבא הקטור וסבתא לטיזיה

סבא שלי הקטור וסבתא שלי לטיזיה הכירו אחד את השני כבר כשהיו חברים בתנועת הנוער.לאחר שנות חברות רבות, בשנת 1961 סבא וסבתא שלי התחתנו בארגנטינה בעיר הולדתו בבואנוס איירס, בבית הכנסת פאסו. בחתונתם  השתתפו בני משפחה וחברי הקהילה היהודית, היו שם יותר מ – 200 מוזמנים.

סבא סיפר לי על חתונתם, אחרי טקס החתונה בבית הכנסת, סבא וסבתא שלי הלכו לסט צילומים. כל המוזמנים הלכו מבית הכנסת לגן האירועים, שם הייתה קבלת הפנים, ולאחר מכן התחילה ארוחת ערב. אחרי ארוחת הערב, המוזמנים עברו לסלון המרכזי ושם קיבלו את סבא וסבתא שלי. המסיבה הייתה מורכבת ממבחר גדול של מנות אוכל שונות וכמובן שמחה רבה וריקודים. ריקוד הוולאס וריקודים משותפים  בה הייתה המסורת להרים את החתן והכלה על כיסא. בהמשך סבא וסבתא שלי חתכו את עוגת חתונתם, ובסוף עשו הרמת כוסית.

 תמונות מחתונתם של סבי וסבתי בארגנטינה

תמונה 3
תמונה 4

הזוית האישית

אייל פורמן: רציתי להודות לאימא שלי, שעזרה לי לספר את סיפור חייו של סבא שלי. נהנתי מאוד מתהליך העבודה ולמדתי רבות על סבא שלי, מפני שהוא היה בן אדם הראוי להערצה. תמיד נהנתי להיות איתו, הוא תמיד תמך בי, דאג לי ועזר לי ונתן לי כלים שילוו אותי בחיים.

 סבא הקטור נפטר בגיל 80 – יהי זיכרו מבורך לעד!

מילון

מתכון מצה
דבר שעבר מדור לדור היה המתכון של המצה של המפעל יאנובסקי שהיא המצה המפורסמת ביותר בארגנטינה עד היום. והמתכון של המצה עבר לסבא שלי בגיל 20 מאבא שלו.

ציטוטים

”סבא היה מסביר לי את כל מה ששאלתי אותו“

הקשר הרב דורי