מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ברוך מספר לגל על חייו

אני וסבא ברוך
סבא בטיול שורשים
סיפוריו של סבא ברוך

שלום אני גל, ואני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי, ברוך ינקלביץ'.

סבא ברוך נולד בנבגרוד שברוסיה בשנת 1946. לסבא אחות אחת שקטנה ממנו. בשנת 1958 עברה משפחתו לפולין מכיוון שמרוסיה אי אפשר היה לצאת לישראל. כעבור שנתיים בשנת 1960 סבא הגיע מפולין לארץ. סבא הגיע לבדו כי ההורים שלו עוד לא יכלו לעלות לארץ, כתוצאה מכך סבא ברוך היה צריך לגור עם דוד שלו בנימין, אח של אימא, בחיפה במשך שנה, עד שאימא שלו הגיעה יחד עם אחותו לארץ בשנת 1961 ורק אחר כך עלה גם אבא שלו. סבא עבר לגור עם אימא ואחותו באור עקיבא.

לאחר שלוש שנים, כשלאימא שלו כבר לא היה מספיק כסף, היא שלחה אותו ללמוד בפנימייה שנקראת "בן שמן". סבא למד משנת 1963 עד 1964 ואז חזר לגור בבית ועבר ללמוד בבית ספר נעורים שהיה בית ספר מקצועי. סבא למד מקצוע – מסגר מכני, הם למדו יומיים בשבוע ובשאר הימים עבדו במסגרייה. את הלימודים הוא סיים בגיל שבע עשרה והתגייס לצבא בגיל שמונה עשרה. סבא התגייס לפיקוד העורף ואחרי שסיים את השירות הסדיר הוא התקדם בדרגות, זאת הייתה השאיפה שלו. התפקיד הראשון שלו היה מפקד מחלקה. לאחר מכן שלחו אותו ללמוד מלחמה כימית, הוא שירת בתפקידים מגוונים כקצין אב"כ (אטומי, ביולוגי, כימי). התפקיד האחרון שלו היה כקצין אב"כ ראשי בפיקוד העורף במחוז השרון, הוא השתחרר בדרגת רב סרן. סבא מאוד אהב לשרת ולהתנדב היכן שרק היו צריכים.

בשנת 1966 סבא הכיר את סבתא טובה וכעבור חצי שנה הם התחתנו. מקום המגורים שלהם היה תמיד בעיר נתניה והם גרים בבניין שלנו, קומה אחת מעלינו. לסבא וסבתא נולדו שלושה ילדים: יהודית, יוסי ועדי, שהיא אימא שלי. לסבא וסבתא יש שלושה עשר נכדים ושני נינים.

יציאה לפנסיה

כשסבא השתחרר מהצבא, הוא עבד במעדניה ואז הפך להיות עצמאי ועבד בחלוקה של מוצרי תנובה. סבא היה עצמאי במשך שלושים שנה עד יציאתו לפנסיה. סבא מעביר את הזמן יחד עם סבתא בעזרה לילדים, בטיפול בנכדים, משפץ את הבתים של הילדים, שומר על הנכדים ולוקח לחוגים.

סבא הלך להרבה מאוד טיולים עם סבתא, הטיול שהיה הכי היה משמעותי היה טיול השורשים בשנת 2019. סבא נסע לרוסיה לטיול השורשים יחד עם קבוצה של כל אותם אנשים שלמדנו יחד ברוסיה כשהיינו ילדים. בטיול ברוסיה ביקר בבית שבו נולד. הוא ביקר במקומות בהם היו ההורים שלו, שהיו פרטיזים, והלך לראות את בית הספר בו למד. סבא מתאר את ההתרגשות שהייתה לו בטיול הזה יותר יותר מאשר בטיול לארה"ב שהיה טיול שבו הוא נהנה מאד.

תחביבים

כשסבא היה בתקופת הבגרות הוא אהב סוסים מאוד. הוא ספר לי שאביו התעסק בסוסים ופרות בחו"ל ומשם כנראה באה לו האהבה לסוסים. לאחר כמה שנים הוא התחיל לאסוף נשק מסוגים שונים, תחביב שהוא עוסק בו עד היום, וחפצים שהם ענתיקות. בבית יש לסבא וסבתא חדר מיוחד לכל אותם חפצים ישנים שהם השתמשו בהם והשתמשו אחרים. סבא קורא לחדר הזה: "המוזיאון של סבא ברוך". כל מי שמגיע אליהם הביתה –  קודם כל הוא צריך לראות את החדר.

הזוית האישית

גל הנכד המתעד: התכנית הזו נחמדה, למדתי הרבה דברים חדשים על סבא.

סבא ברוך: זו תכנית נחמדה, התיעוד העלה אצלי זכרונות. אנחנו אוהבים את הנכדים שלנו וחשוב לנו שהם יצליחו, ולכן הקדשתי זמן לתכנית.

מילון

פרטיזנים
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בבית יש לסבא וסבתא חדר מיוחד, סבא קורא לחדר הזה: "המוזיאון של סבא ברוך“

הקשר הרב דורי