מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אליהו יעקב למד את המקצוע מאביו

סבא אליהו אצל דודה שלי
סבא ביום חתונתו
ציוני דרך מרכזיים בחייו של סבא

שמי תהל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי, אליהו יעקב ומעלה את סיפורו של מאגר המורשת של התכנית.

סבי, אליהו יעקב נולד בתאריך 6.11.1951 בארץ ישראל. לפני שסבא שלי נולד, עלו הוריו ואחיו הבכור לארץ ישראל בעקבות השלטון הקשה בעיראק. שם הוחרם כל רכושם ולכן, כשהגיעו לישראל לא היה בבעלותם כסף ורכוש.

הסוכנות היהודית נתנה להם מגורים במעברה בחולון, בבתים זמניים שעשויים מאוהלים. סבי נולד במעברה בחולון. לאחר כחמש שנים בהם סבי ומשפחתו חיו בתנאים קשים ובעוני, הם עברו לבית מגורים בבת ים. אביו, ראובן, עבד למחייתו כנגר. במקצוע זה עבד גם בעיראק. אמו גילה הייתה ללא השכלה וללא מקצוע, לכן הייתה עקרת בית.

אמנם סבי ואחיו גדלו בבית עני ודל, אך עם זאת הוריהם תמיד דאגו לתת לסבי ואחיו הרבה חום ואהבה. כילד, אחד מתחביביו של סבי היה לייצר עץ בובות על חוטים מעץ. בגיל 12 סבי התחיל לעבוד ולעזור להוריו להביא פרנסה הביתה, במקום לקבל השכלה בבית ספר. הוא עבד ב"מפעל טמפו" לייצור משקאות תעשיה בחולון.

לאחר כמה שנים, התגייס סבי לצה"ל והחל לשרת בצבא כצנחן. הוא הכיר את סבתא שלי, מזל, בזמן שירותו בצבא. סבא וסבתא שלי התחתנו לאחר סיום שירותו של סבא שלי בצבא, באולם שנמצא בעיר תל אביב. באותם ימים קיבלו מתנות לחתונה כגון כלי בית, מצעים וכלי אוכל.

סבא וסבתא שלי היום מאושרים עם ארבעה ילדים: קרן , גלית, רובי ואמי דנה. היום סבא שלי בפנסיה, אך במהלך חייו סבי עבד כנגר, מקצוע שלמד מאביו.

הזוית האישית

תהל: מאוד נהניתי לשמוע את הסיפור של חייו של סבא שלי, זה מאוד סיקרן אותי .

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” בגיל 12 סבי התחיל לעבוד ולעזור להוריו להביא פרנסה הביתה, במקום לקבל השכלה בבית הספר“

הקשר הרב דורי