מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחקים ביחד ולא באייפון

שי שמחוני ושושה מיליקובסקי
משפחתה של שושה
סיפורה של שושה מיליקובסקי

נולדתי בבנימינה וגדלתי ברחוב נחלת ז'בוטינסקי. נולדתי למשפחת לפר, לאבי נחום שהיה חקלאי ולאמי גילה שהייתה גננת.
אבי נחום, הגיע מליטא בשנת 1934, אך חזר חזרה, מכיוון שעלה בעליה בלתי לגאלית. לאחר מכן חזר בשנת 1935. אבי עלה לארץ ללא משפחתו, ומאוד קיווה שמשפחתו תעלה לאחר מכן, אך, לצערנו הרב, משפחתו נספתה בשואה.
 
אמי, גילה, עלתה בשנת 1934, ולשמחתנו הרבה, לאחר מכן הצטרפו אליה הוריה ושלושת אחיה. אבי עלה ארצה, והגיע לנהריה, ואמי הייתה בפלוגות בית"ר ביסוד המעלה ובראש פינה. משם  הורי עברו לגור בתל צור.  אמי הייתה שם הגננת הראשונה ואבי עסק כמובן בחקלאות.
 
לאחר מכן הם עברו לגור בשוני, ומשם עברו לנחלת ז'בוטינסקי. אחותי הגדולה, שרהל'ה, נולדה בשוני, ולאחר מכן אחי שמוליק ואני נולדנו בנחלת ז'בוטינסקי. אחי שמוליק גם עוסק בחקלאות, ואחותי הייתה מורה ולימדה גם בבית ספר אשכולות.
 
תמונה 1
 
בילדותי הייתי בגן מרים שליד בית הספר הממלכתי (שהיום נקרא בי"ס אשכולות) וכמובן אחר כך למדתי בבית הספר הממלכתי מכיתה א' עד ח'. שם מורתי בכיתה א' היה רותי.
בית הספר נראה אז שונה לגמרי ממה שהוא נראה היום. כל השטח האחורי שהיום ממוקמות בו כיתות, היה ריק, והוא שימש אותנו למשחקים בזמן ההפסקה.
בזמני הייתה גם מסעדה בבית הספר שהתלמידים הם שהכינו את האוכל על פי תורניות, ובסוף היום תלמידים היו באים לאכול את ארוחת הצהריים.
 
לאחר מכן למדתי בבית הספר התיכון בבנימינה בכיתות ט' עד י',  ומכיוון שבסוף כיתה י' סגרו  את בית הספר התיכון בבנימינה, עברתי ללמוד בבית הספר האזורי בפרדס חנה בכיתות י"א וי"ב.
 
התגייסתי לצבא ואחרי כן למדתי באוניברסיטה העברית בירושלים מקרא והיסטוריה. התחתנתי עם יעקב ונולדו לנו שלושה בנים ושמם אבי, מיכאל ודן. כשהילדים גדלו התחלתי לעבוד כמורה בבית הספר ני"לי בזכרון יעקב. בשנה האחרונה יצאתי לגמלאות.
 
את תקופת ילדותי אני זוכרת כתקופה מאוד יפה. בבקרים, כשהלכנו לבית הספר, הלכנו בחברותא. חבר אחד היה אוסף את החבר הקרוב, וכך הלכנו קבוצה גדולה לבית הספר והיה לנו זמן לדבר על נושאים שונים ולספר על חוויות שונות. כך גם הייתה החזרה מבית הספר הביתה.
 
אחר הצהריים הלכנו לתנועת הנוער בי"תר ושם חווינו חוויות שונות ועסקנו בהרבה פעילויות. אחר הצהריים הלכתי גם לחוג פסנתר ובלט ומאוד נהניתי. את אחר הצהריים בילינו גם ביחד כל החברים ושיחקנו הרבה משחקי חוץ כגון: מחבואים, חבל, עמודו ,קלאס, חמש אבנים וגולות.
 
אני זוכרת היטב שבכל ערב בשעה שבע האמהות שלנו קראו לכולנו להיכנס הביתה לאכול ארוחת ערב, וכמובן ללכת לישון. אני מאוד מאוד מתגעגעת לתקופה הזאת שילדים שיחקו בחוץ, דיברו אחד עם השני ולא שכל אחד יושב עם עצמו ליד מחשב או עם האייפון.
תמונה 2
 
 
שושה ושי מתעדות את הסיפור
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

מילון

עלייה בלתי לגאלית
עלייה לא חוקית ,ללא אישור.

בחברותא
בחברה, ביחד.

ציטוטים

”כשאנחנו היינו תלמידים לא קראנו למורים בשמם הפרטי אלא קראנו להם מורתי או מורי“

הקשר הרב דורי