מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפרס לירושלים – תמר כהן

במפגש התיעוד במועדון תל גיבורים
תמר בגיל 15
להגיע לארץ ישראל זה החלום שהתגשם

תמר נולדה בפרס בשנת 1936, ב- 20 בתמוז להורים בשם מרים ומרדכי. שמה בפרס היה מרי, פירוש השם – אהובה. שם ההורים בפרסית הם בביז׳ון ולותפולה. כאשר תמר הייתה ילדה, היא זוכרת שבפרס אכן היה קשה ליהודים שהתגוררו שם והם חוו שינאה. הייתה תקופה שבה המוסלמים רצחו יהודים רבים, כי הם שסירבו להתאסלם, כתוצאה מכך הרבנים של הקהילה הגיעו להחלטה שעל כל היהודים לומר לאוכלוסייה המקומית שהם אכן התאסלמו למרות שלא עשו זאת. היהודים בפרס דאגו להתחתן עם הקהילה שלהם וכך שמרו לא להתבולל. כשהייתה ילדה קטנה היא זוכרת שאהבה להכין בובות, לשחק בחבל. כבר מגיל קטן למדה לשחות וממש אהבה לעשות זאת. לתמר הייתה בריכה קטנה בו הייתה שוחה עם משפחתה והם אף היו יוצאים בפרס לראות מפלי מים ושם היו מתרחצים.

העלייה

תמר עלתה לארץ כשהייתה בת 12 ב-1950 ישר לירושלים ולא על מרבד קסמים, אלא עם הוריה במטוס. ההתרגשות הייתה רבה כאשר הגיעו לארץ והתחושה היתה של חלום שהתגשם. השיר הישראלי הראשון ששמעה בישראל היה ״עגלה עם סוסה״ והוא מבחינתה סימל את ארץ ישראל היפה. תמר מתארת שכילדה מדינת ישראל והשיר עצמו נראו לה כגן עדן. אבל השמחה לא היתה שלמה כי היו שני אחים שנשארו בפרס והגעגועים היו קשים. האחים משם עזרו לתמר והוריה ‏באמצעות שליחת כסף ועוד שני אחיה עברו לגור לאמריקה, אך למרות זאת היא הייתה מאוד מאושרת לעלות לארץ.

החיים בישראל

לאחר שלושה חודשים בישראל רכשו שטח אדמה בבני ברק והתחילו לבנות בית. מגיל 13-14 תמר התחילה לעבוד בתעשייה צבאית ולאחר מכן עבדה בבית חרושת בו סרגה, אך לאחר שפיטרו את חברתה הטובה התפטרה גם היא מבית חרושת ועברה לעבוד בחנות בגדים. בפרס היא למדה שש שנים ובארץ היא לא למדה בבית ספר. את המילים הראשונות שלה וכמה משפטים בעברית היא למדה כבר בפרס, אך זה לא ממש עזר לה להבין את השפה. כאשר עלתה לארץ לקח לה רק שלושה חודשים של למידה והיא כבר ידעה לדבר בעברית בצורה שוטפת. תמר לא ‏שירתה בצבא ותרומתה למדינה מבחינתה הן העבודות הקשות שהיא עבדה בהן.

התחביבים של תמר

לתמר תחביבים רבים כמו: תפירה, ציור, בישול ועשית עבודות יד. היא גם אוהבת כל העת ללמוד דברים חדשים ולהעשיר את עצמה בידע חדש.

חפץ שעובר מדור לדור

לתמר היו שטיחים פרסיים רבים כאשר הייתה בפרס ויש לה אחד גם פה בישראל. השטיח הזה בן 100 שנה! לתמר יש גם צמיד שעבר מדור לדור שאותו מסרה לנכדתה.

תמר נתנה את האלבום לנשיא נבון

משפחה

תמר התחתנה עם בן דודה שלה לאחר שהם התאהבו זה בזו, אך בעלה נפטר לפני כמה שנים ‏(ז״ל). תמר היא בת ה-11 מתוך 12 אחים, כל אחיה נפטרו והיא היחידה שנשארה. יש לה ארבעה ילדים: שני בנים ושתי בנות, 11 נכדים, ו-30 נינים! (בלי עין הרע).

משפחתה של תמר מצד הבת

המסר של תמר לדור הצעיר

״תזכרו את כל הדוגמאות הטובות שאתם מקבלים מההורים שלכם, תקפידו על תורת ישראל, כי זאת הדרך החיים שלנו, מי שמקיים מצוות הוא רואה את התוצאות הטובות. חשוב להיות אוהבים אחד כלפי השני, לא לשנוא אף אחד, כי אלוהים ברא את ‏כולנו אותו דבר.״ בתקופת הקורונה אף אחד מחברי מועדון לא חלה במגפה וגם כאשר היו מלחמות תמר לא פחדה, כי היא ‏בוטחת בה’.

החלום של תמר

חלומה של מזל היה ‏לעלות לארץ ישראל והיא הגשימה אותו והיא אף אומרת: "החיים והבעיות מחזקות את האדם". כאשר שאלנו אותה מה היא הכי אוהבת בארץ ישראל היא ענתה שהיא אוהבת את כולה, היא אף אמרה שאלוהים זיכה אותה בהגעה לכאן והיא ומשפחתה עלו לארץ בשמחה רבה, היא אוהבת את ארץ ישראל מאוד והיא עדיין לא מוכנה לעזוב אותה אפילו לטיסה קצרה לחו"ל, כי יש לה פה הכל, אוויר צח, שמש וים מדהים שאהבה לשחות בו מאז שהייתה ילדה קטנה.

תמר במועדון

הזוית האישית

מריה ויונתן: את תמר הכרנו במסגרת התוכנית שלנו הקשר הרב דורי במועדון תל גיבורים בפרדס כץ. שמחנו לפגוש אישה עם שמחת חיים ואמונה. למדנו דרכה שהאמונה שלה באל מאוד מחזקת. דרכה נחשפנו ליהדות פרס וחיי היהודים שעלו משם. תמר ציינה כי המפגשים עם תלמידי בית הספר מאוד ריגשו אותה והיתה זאת עבורה חוויה לספר להם על עברה ולהעביר מסר חשוב.

מילון

התבוללות
התבוללות של יהודים הוא תהליך היטמעות תרבותית וחברתית של יהודים בקרב גויים הסובבים אותם, ובפרט כשזה כולל נישואי תערובת.

ציטוטים

”ארץ ישראל הוא מקום נפלא שעליו אנחנו צריכים לשמור מכל משמר“

הקשר הרב דורי