מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסירות ללימוד חסידות

סבתא שרה בילדותה
סבתא שרה מחופשת
אבי נאלץ לבחור בין לימוד חסידות לבין הישארותו בישיבה, הוא ואחיו עזבו את הישיבה.

שמי שרה מלכה וילהלם ואני סבתא של חסי ומשתתפת עמה בתכנית הקשר הרב דורי.

נולדתי בירושלים בשנת השמיטה תשי"ט (1959), אני בת בכורה להוריי הרב שמואל אלעזר היילפרין זצ"ל ורעייתו הרבנית חסא יוכבד היילפרין ע"ה.

הולדתי

לכבוד שבת חמשה עשר בשבט, ראש השנה לאילנות, נערכה התוועדות בבית הוריי לתלמידי הישיבה, ישיבת תורת אמת, במוצאי שבת. במהלך ההתוועדות האזינו התלמידים ברוב קשב להתוועדות של הרבי מליובאוויטש, שהוקלטה על ידי טייפרקורדר, דבר שהיה יקר המציאות. בשעת לילה מאוחרת כשהסתיימה ההתוועדות, הודיעה אמי לאבי כי כדאי ללכת לבית יולדות …, ולפנות בוקר של יום ראשון ט"ז בשבט נולדתי אני בשעה טובה ומוצלחת.

מכיוון שהייתי בת בכורה, אבי היה תמיד מזכיר לי באהבה: "שרהל'ה, את עשית אותי אבא". אולי בגלל שנולדתי מיד אחרי התוועדות, אהבתי תמיד להאזין לניגונים שניגנו אבי ותלמידיו בהתוועדויות שנערכו בביתנו תדיר.

ה'חזון איש'

בעלי, לפני החתונה היה תלמיד בישיבה של אבא שלי, הוא גם קבע עמו לימוד בביתנו בספר הלמדני שב-שמעתתא, והיה משתתף בהתוועדויות כתלמיד מן המניין.

אבי מורי למד בצעירותו בישיבת סלבודקה בבני ברק, זאת הייתה ישיבה ליטאית, בשלב מסוים אבי החל להשתתף בשיעור תניא מיוחד, שאורגן לתלמידי הישיבה ונמסר על ידי המשפיע הנודע רבי שאול ברוק ע"ה. השיעור משך אליו את טובי התלמידים. הנהירה לשיעור לא נראתה בעין יפה על ידי הנהלת הישיבה. הם הודיעו כי כל מי שישתתף ייאלץ לעזוב את הישיבה. אבי שהיה מבית חסידי, נצר לרבנו  האדמו"ר הזקן, נאלץ לבחור לימוד שיעורי חסידות לבין הישארותו בישיבה. הוא ואחיו הצעיר עזבו את הישיבה בשל המשך השתתפותם בשיעור. על אף קרבתו הרבה לראש הישיבה.

בני ברק הייתה די קטנה והמעשה עורר הדים. היה אז בבני ברק יהודי מפורסם בשם ה'חזון איש', אבי סיפר לי, כי ה'חזון איש' הביע את מורת רוחו מהעובדה שזרקו בחורים כאלה מהישיבה משום שלמדו חסידות.

אנקדוטה מעניינת, ה'חזון איש' היה כידוע תלמיד חכם גדול ומתמיד עצום, רבים מבחורי הישיבות היו הולכים אליו ואף נעשו מבאי ביתו. אבי בשנותיו בבני ברק כבחור חסידי, לא גילה בזה עניין ולא הלך לבקרו. אולם כשנודע לאבי דבר פטירתו בשבת של ה"חזון איש", אבי היה כבר אז מגיד שיעור בירושלים, אמנם, לא נסע להלוויה למחרת. אבל כל אותו הלילה, מוצאי שבת קודש אור לט"ז חשוון תשי"ד, לא נתן תנומה לעיניו וישב ללמוד תורה מתוך רגש, שלא תחסר תורה מישראל. לימים הבנתי שחתנו, בעלי הרב ישראל נחום וילהלם, נולד באותו לילה ממש, והוא אכן תלמיד חכם גדול ב"ה ומתמיד בתורה יומם ולילה, אולי בזכות לימוד התורה של אבי מורי באותו הלילה… ומעניין, בפגישות עם בעלי לפני החתונה כשהתלבטתי אם מתאים לי בחור כזה למדן, אבי אמר לי; "שרהל'ה, אם את לא לוקחת אותו, את מפסידה את ה'חזון איש' של הדור", כמובן, מבלי שידע כלל את תאריך לידתו…

אני אוהבת את ימי ספירת העומר ואני מרגישה בהם מעין חול המועד.

מסר מסבתא

"הלך להרגיעו ישראל" – התפקיד של כל אחד מישראל פשוט להרגיע, זו מצוות אהבת ישראל.

"לא לחכמים שכל" – אנשים חושבים שהחכמים יותר מצליחים אולם הפסוק אומר "לא לחכמים, לחם", כלומר, יש אנשים שהם מאוד חכמים, אבל לא מצליחים להביא מזה פרנסה, לא תמיד האנשים החכמים מצליחים. על משקל זה סבתא אומרת, "לא לחכמים שכל"- לא הכול בחיים זה עניין של חכמה וכישרון, יש מצוות, יש מידות טובות, יראת שמים, חכמה היא לא חזות הכול. צריך להתבטל לקב"ה. לא תמיד חכמה ושכל עוזרים, ה' מחליט. אנחנו צריכים להיות בביטול.

שרה התינוקת עם סבא וסבתא שלה

תמונה 1

הזוית האישית

חסי: תודה לך סבתא, הסיפורים שסיפרת לי מאוד מעניינים. כל פעם שראיינתי אותך זה היה מאוד מעניין. אני גאה שאת סבתא שלי, אני מאחלת לך אושר, בריאות והרבה נחת.

סבתא שרה: תכנית הקשר הרב דורי, היא תכנית מבורכת וגורמת לקירוב לבבות. הייתה לי הזדמנות נפלאה להכיר יותר את חסי היקרה! שמחתי לראות שהיא חכמה ומוכשרת במיוחד לדעתי לשתינו הייתה חוויה מכוננת, עלו והצליחו!

מילון

ה"חזון איש"
הרב אברהם ישעיהו קַרֶלִיץ, המכונה "החזון איש" על שם סדרת ספריו, היה מגדולי הדור הליטאים ומפוסקי ההלכה הבולטים במאה ה-20. ממעצבי דרכה של היהדות החרדית בארץ ישראל. החזון איש לא שימש במשרה רבנית רשמית, אך יצירתו התורנית נלמדת ומצוטטת רבות, הן בפרשנות התלמוד והן בפסיקת הלכה ובפסיקת דין

טייפריקורדר
מכשיר המקליט קולות; רשמקול

התוועדות
התוועדות היא השם המקובל בעגה של חסידות חב"ד להתכנסות של חסידים המשלבת דברי תורה, סיפורים חסידיים, שתיית 'לחיים' ונגינת ניגונים בצוותא. ההתוועדות מתקיימת בין החסידים עצמם, לרוב עם משפיע או אישיות רבנית כלשהי, ונערכת בדרך כלל בשבתות, חגים, מועדים חסידיים כדוגמת חג הגאולה, ימי הולדת וכדומה

ציטוטים

”לא הכול בחיים זה עניין של חכמה וכישרון. יש מצוות, מידות טובות ויראת שמים.“

הקשר הרב דורי