מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילדות בדטרויט לחב"ד בישראל

סבא ירחמיאל עם נכדתו
סבא ירחמיאל בילדותו
השינוי המשמעותי בחייו התרחש בהיותו כבן 18

הנכדה שרי הלפרין מתעדת את סיפורו של סבא ר' ירחמיאל.

סבי ר' ירחמיאל ירס נולד בשנת תש"ח בעיר דטרויט שבארצות הברית, לאביו מוישה לייב ולאמו הינדא חנה. להוריו נולדו שלושה ילדים: ברוך פנחס, צבי וירחמיאל.

אביו משה לייב עבד כפקיד ואמו הינדא חנה כמרכזנית.

השכונה בה התגורר סבא לא הייתה שכונה של יהודים, והחיים בה התנהלו על פי סגנון תושביה. משפחתו של סבא הייתה בין המשפחות היהודיות היחידות שגרו שם. למרות, שזה לא אמר לו הרבה באותה תקופה.

 סבא בילדותו

תמונה 1

 

סבא למד בבית ספר pin hills שבעירו. בבית הספר שלו הלימודים היו במקום הראשון, לא התקיימו בו טיולים וחוויות משמעותיות. רוב שעות היום בבית הספר היו למידה בתוך הכיתה. המורה לכימיה הייתה דמות מיוחדת, שעד היום זכורה לסבא כמשמעותית.

שנות ילדותו של סבא עברו עליו בנעימים. הוא אהב במיוחד לצייר ציורים, ששמורים לו במגירתו האישית עד היום ממש. את מלאכת הציור הוא אהב לעשות לצלילי מוזיקה מרגיעה. סבא אהב את הים, ומידי פעם אהב ללכת לשם עם אחיו הגדול צבי. כילד יהודי סבא עבר השפלות רבות מילדי בית הספר על רקע אנטישמי.

השינוי המשמעותי בחייו התרחש בהיותו כבן 18. סבא היה רואה אנשים דתיים שצועדים לבית הכנסת. המחזה הזה הלהיב אותו והוא התחיל ללכת לבית הכנסת בעצמו. כל ביקור גרם לו להתקרב ליהדות יותר ויותר. אחרי זמן קצר, כשראו שהוא ממש מתעניין ביהדות, שלחו אותו לאנשי חב"ד.

בשנת 1968 עלה סבי לארץ, והשתכן בישיבת תומכי תמימים בכפר חב"ד. עד שבשנת תשל"א התחתן עם אשתו (סבתי) תרצה לבית כהן. ונולדו להם עשרה ילדים ב"ה וכיום יש להם למעלה מ-60 נכדים ונינים!

אמו של סבא שמרה אתו ועם ילדיו על קשר כל השנים. היא הייתה שולחת מתנות וממתקים כשרים לשמח את הילדים.

סבא עובד עד היום כסופר סת"ם בברכת הרבי.

הזוית האישית

הנכדה שרי: תודה לך סבא יקר על סיפור חייך המעניין. מאחלת לך בריאות, שמחה ונחת יהודי חסידי מכולם.

מילון

סופר סת"ם
סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות. הכתיבה נעשית באמצעות קולמוס ודיו כשר, על הקלף. האותיות נכתבות בכתב אשורי. סופר סת״ם הוא אחד משלושת הכלי קודש לצד שוחטים ומוהלים. תיוג האותיות נעשה על פי רוב על ידי מתייג. לעיתים הסופר משמש גם כמגיה. מלאכת הסת"ם נקראת "מלאכת שמים"

ציטוטים

”טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף“

הקשר הרב דורי