מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאתיופיה לישראל – סבא אבבה ברוך

אבבה ברוך
אבבה ברוך בחתונה של בנו
על סבא אבבה, חייו ועלייתו לישראל

שמי ניסים, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, אבבה ברוך, מסיפורים שסיפרה לי עליו אמי.

אבבה ברוך נולד באתיופיה בכפר "לסתה" בתאריך 1.1.1943. פירוש השם אבבה בעברית הוא פרחים, שמחה, ירוק. לאמו קראו וובנש מנגסטה ולאביו ברוך אמבאו. נולדו להם תשעה ילדים, הם כולם נולדו באתיופיה וגרו בכפר.

חבריו של אבבה איתם גדל היו אברהם, מסגנאו ומנגיסטו. אבבה היה משחק עם חבריו משחקים, ביניהם ג'בטה.

אבבה ברוך עלה לארץ בשנת 1992 במבצע שלמה, כשהוא כבר הקים משפחה, הם הלכו ברגל מאתיופיה לסודאן במשך חודש. הדרך הייתה קשה מאוד, היה חוסר במים ובמזון והיו הרבה שודדים. אחרי תשעה חודשים הסודנים גירשו אותם והם חזרו לאתיופיה, לעיר הבירה אדיס אבבה. כעבור שנתיים התחילה מלחמת אזרחים באתיופיה וממשלת ישראל שמעה על כך, אז היא עזרה להם בכך שהביאה מטוס לאתיופיה והעלתה את יהודי אתיופיה.

אבבה ברוך הכיר את אשתו, ברקה קסהון, בעזרת שידוך של כמה חברים ומשפחה. בכל שנה בחג הסיגד אבבה ברוך לוקח את הנכד הבכור שלו לירושלים לארמון הנציב לחוות את המסורת. המסורת היא לעלות לירושלים שיהודי אתיופיה כל כך חלמו להגיע אליה ובסופו של דבר הם הגיעו. ביום זה מוסיפים לחשבון הנפש הפרטי את הפן הציבורי, ובהתקהלות המונים מכריזים על חידוש הברית עם האל ומתפללים על המשכיות האמונה ובוא הגאולה השלמה.

אבבה ברוך זוכר שפעם אחת חטפו שודדים סודנים חמושים עם נשקים את בתו הבכורה ובעקבות כך, הוא ואחיו חיפשו אותה שבועיים ולבסוף מצאו אותה בבית נטוש. אך שלושה שמרו עליה, ולכן בתו של אבבה ברוך הייתה ממש מפוחדת, אבל היא ראתה את אביה והדוד שלה ונרגע. אז הם באו להם "מאחורה" והתחילו קרב. לבסוף הם ניצחו והחזירו את בתו של אבבה ברוך. סיפור זה משמעותי בחייו של אבבה ברוך, מוסר ההשכל של אבבה ברוך מסיפור זה הוא שמשפחה זה לפני הכל.

אבבה ברוך הוא איש משפחה ויש לו שמונה ילדים: מקונן ז"ל, איילה, אלפו, איילין, שרה, רבקה, חגית, סמי. יש לו גם שמונה נכדים: ניסים, לירן, שירה, נועה, הראל, אליה, דניאל, תומר. הוא אוהב לשמוע שירים באמהרית ובנוסף לנגן בחליל.

הזוית האישית

סבא אבבה: נהניתי מאוד לעבוד עם הנכד שלי ולספר לו על כל מה שעברתי.

ניסים הנכד המתעד: נהניתי מאוד ללמוד מסבא שלי, הוא סיפר לי סיפורים מדהימים ולמדתי עליו יותר. את הראיון עצמו קיימתי מול אימא שלי ששמחה לתת לי מידע על סבא. למדתי המון דברים חדשים על החיים שהיו לסבי היקר. אמי סיפרה לי על ילדותו של סבי וממש התרשמתי מסיפור ילדותו. אני ממש גאה בסבי על הדרך שעבר בחיים. אמי מאוד נהנתה מהראיון, זה גרם לה לעורר את הזכרונות הישנים על אבא שלו ולהזכר בהוריה.

מילון

גבטה
חלק ממשפחה של משחקי לוח בעל ידיעה שלמה אותו משחקים היום בעיקר באפריקה. כלי המשחק הם לוח צר וארוך בעל גומות ומספר רב של חרוזים הנחים בתוך גומות אלו.

אמהרית
אמהרית היא שפה ממשפחת השפות השמיות, שהתפתחה בקרן אפריקה במהלך המאה ה־10. אמהרית היא השפה הרשמית באתיופיה במדינות אמהרה, מדינת האומות, הלאומים ועמי הדרום, בנישנגול-גומאז וגמבלה ובערים אדיס אבבה ודירה דאווה.

ציטוטים

”נגיע לארץ הקודש בעזרת השם“

הקשר הרב דורי