מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

למה סבא אוכל גרעיני תפוח ואגס

אני וסבא שלי בחנוכה מדליקים נר
סבא ואבא בליל הסדר 1984
לינה משותפת בקיבוץ

שמי עילאי אביר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד סיפור מהחיים של סבא שלי, איציק אביר.

סבא איציק אביר נולד בטבריה, הוא בן 66. סבא גדל בקיבוץ כפר בלום בגליל. סבא לא גדל עם ההורים, הוא גדל בבית הילדים עם בני הכיתה שלו, זה נקרא "לינה משותפת". לכיתה של סבא קראו "נחליאלי" והוא בקשר עם בני כיתתו עד היום.

"לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים בארץ ישראל עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם. בתי הילדים היוו מעון קבע לילדים, בו גם אכלו, התרחצו ולמדו בשנות בית הספר היסודי. ברוב הקיבוצים המשיכו ללון במשותף עד ההתגייסות לצבא." (ויקיפדיה)

בית הספר היסודי בכפר בלום היה עד כיתה ח', את ההורים הוא היה פוגש אחר הצהריים וחוזר בערב.  מכיתה ט' עד כיתה י"ב, הוא למד בבית ספר אזורי בכפר ובכל החופשים ובחלק מהימים אחר הצהריים סבא עבד בענפים בקיבוץ. עד כיתה ח', סבא עבד במשק הילדים עם כל הילדים ומכיתה ט 'עד י"ב, הוא עבד במטע תפוחים. בגלל זה סבא אוכל תפוח ואגס בלי להשאיר כלום, הוא התרגל לכל חלקי הפרי עוד מילדותו.

בכיתה י, סבא עשה רישיון על טרקטור ונסע הרבה עם טרקטור. אחרי הצבא סבא חזר לקיבוץ ועבד בלול. מאז ועד היום הוא עובד בלול.

.שירות בצבא

סבא שירת בסדיר בחטיבה, הוא היה מפקד טנק ואחר כך שירת בתור קצין מבצעים של הגדוד. סבא חזר לקיבוץ ואז הצבא ביקש שיחזור לפרויקט קליטת טנק המרכבה בתור מפקד פלוגת טנקים. בסופו של דבר, יצא שסבא שירת בצבא עד שהבן שלו התגייס.

הזוית האישית

היה לי כיף לעבוד עם סבא ולשמוע על העבר שלו

מילון

תפוח
תַּפּוּחַ תַּרְבּוּתִי (מכונה גם תפוח-עץ או בקיצור תפוח) הוא מין של עץ פרי נשיר במשפחת הוורדיים. התפוח הוא מרכיב מרכזי בתפריט באזורים רבים שבהם שורר אקלים קר והוא ככל הנראה אחד העצים הראשונים שבויתו על ידי האדם. כיום קיימים בעולם יותר מ-7,500 זנים של תפוחים מתורבתים השונים זה מזה בצבע, בטעם, במרקם, בצורה, באקלים אליו הם מותאמים, בעמידותם למחלות, בקלות המשלוח ובאורך חיי המדף. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בסופו של דבר, יצא שסבא שירת בצבא עד שהבן שלו התגייס..“

הקשר הרב דורי