מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לבד בבית

פעילות כללית במסגרת התכנית
סבתא ביום נישואיה
כל יום הייתי אחרי בית הספר עוזרת לאימא

שמי נטע דרייפוס, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחייה של סבתי, נורית דרייפוס. לתיעוד ביקשתי מסבתא לכתוב מכבת כאילו היא הייתה ילדה בבית הספר, ולתאר לי כך את חייה כילדה, וכך סבתא כתבה:

"שלום, שמי נורית, אני לומדת בבית ספר עציון שהוא רק לבנות, אין לי הרבה חברות אבל אני מאוד אוהבת לעזור ואני ממש טובה בחשבון!

חשבון זה המקצוע האהוב עלי, אני ממש טובה בו. לפחות ככה אני חושבת…. אבל יש גם דברים שאני לא כל כך טובה בהם, כמו התעמלות, אני ממש לא טובה בזה! אבל לא נורא. נראה לי.

אני גרה עם שני האחים הגדולים שלי, יורם שהוא בן 18 ושלמה שהוא 16. הם לא רצו לשחק איתי אף פעם,  ככה התחילה האהבה שלי לעזור לאימא.

השתתפתי בתנועת נוער, תמיד הייתי מתרגשת לפני שבת כי אני הולכת לפעולה, כל פעם מחדש הייתי באה בול בזמן למפקד והמדריכות מאוד אהבו אותי. תמיד הייתי עוזרת להן בכל מה שצריך. לעומת זאת, לא היה לי מה לעשות בבית הספר, לא היו לי בכלל חברות. הייתי יושבת בכיתה ומחכה לצילצול כבר. תמיד התרגשתי כשחזרתי הביתה כי ממש רציתי לעזור. כמובן שלא תמיד היה לי כוח אבל עדיין צריך לעשות כיבוד אב ואם.

כך עברה הילדות שלי, אולי בלי חברות אבל הרבה תכונות חשובות שלימדו אותי לעזור."

העשרה: מצוות כיבוד אם ואב

"כיבוד אב ואם היא מצוות עשה דאורייתא, הדיבר החמישי בעשרת הדיברות. מצוות כיבוד אב ואם היא מאותן מקצת מצוות שהתורה פירטה בהן את שכרו של המקיים מצווה זו כפי המופיע בהמשך הפסוק: ”לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָך“. מצוות כיבוד אב ואם, היא מצווה שכוללת בעיקר עשיית מעשים חיוביים לצורך כבוד האב, בניגוד למצוות מורא אב ואם שנלמדת מהפסוק: ”אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם“ (ויקרא, י"ט, ג'), אשר לפיה יש להיזהר מלעשות מעשים שליליים, הנוגדים לעקרון הכיבוד." (ויקיפדיה)

הזוית האישית

נטע המתעדת: החוויה שלי בתכנית הייתה מדהימה. למדתי הרבה על החיים של סבתא שלי והרבה דברים שלקחתי מובן מאליו לפני כן. אני חושבת שגדל לי המידע ואני מבינה הרבה יותר. הייתי רוצה לאחל לסבתא שלי שיהיו לה רק חיים מאושרים ושתחייה עד 120.

סבתא נורית: אני חושבת שלמדתי הרבה מאימא שלי. אני חושבת שצריך ללמוד לעזור לזולת ולכבד את הורינו אנחנו גם אם אנחנו עצבניים, להשתלט על הכעס.

מילון

עזרה
אולי כולם יודעים מה זה עזרה, אבל סבתא שלי הייתה עוזרת כל יום ויום והסבירה לי באמת איך זה מרגיש ולא סתם שמכריחים אותך לעזור, אלא מרצון.

ציטוטים

”כל יום הייתי מחכה לחזור הביתה מהבית ספר כדי לעזור לאימא“

הקשר הרב דורי