מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ירושלים לפני שאוחדה מחדש

סבתא ואני
סבתא בצעירותה
חוויותיה של ילדה ירושלמית

שמי יפה בר, נולדתי ב1956 בירושלים.

ברצוני לספר על שנת 1967, כשהייתי בת אחת עשרה. ירושלים של אותה תקופה היית עיר מחולקת. ירושלים המחולקת או ירושלים החצויה הוא שמו של מצב גאו-פוליטי ושל תקופה בת 19 שנה בתולדות ירושלים במאה ה-20, בין מלחמת העצמאות ב-1948 למלחמת ששת הימים ב-1967. בתום מלחמת העצמאות, בעקבות הסכמי שביתת הנשק נחצתה העיר ירושלים בין מדינת ישראל לבין ממלכת ירדן. ויקיפדיה. חציה הייתה בשליטה ישראלית, וחציה השני בשליטה ירדנית. החיים בעיר היו לא פשוטים. חששנו כל הזמן מירי של צלפים ירדנים ופגיעה של פצצות מרגמה. הירדנים רצו לגרש את כל היהודים מהעיר ירושלים, וכל הזמן ניסו להתיש אותנו בהתקפות פתע.

בתור ילדה כל הזמן חששתי מהתקפות אלו, ותמיד היינו פוחדים להיפגע. בנוסף לזה בגלל המצב הביטחוני בעיר התנועה לא הייתה חופשית, והמזון והמים היו מוגבלים.

בתחילת שנת 1967 כולם במדינה חששו ממלחמה נגד כל מדינות ערב, שסובבות את ארצנו. במיוחד חששנו מהמצרים שנמצאים בדרום המדינה. מיד אחרי פסח התחלנו להתכונן למלחמה. מיגנו את הבתים בשקי חול – נגד חדירת כדורים וחפרנו שוחות באדמה.

כמעט בסוף שנת הלימודים, פרצה מלחמת ששת הימים. המלחמה בירושלים היתה קשה. מטוסים ירדנים וישראלים הפציצו בירושלים  והצבא שלנו כבש את מזרח העיר. הקרב על ירושלים היה אחד הקרבות המרכזיים והקשים שנערכו בחזית הירדנית בין הלגיון הירדני לבין כוחות צה"ל במלחמת ששת הימים. הקרב ארך כשלושה ימים, 5 – 7 ביוני 1967. במהלך הקרב השתלטו הכוחות הישראליים על מרחב ירושלים כולו, כולל ירושלים המזרחית והעיר העתיקה בירושלים. ויקיפדיה

חוויה שזכורה לי היטב היא נפילת מטוס ישראלי ליד ביתי. הגבעה היום נקראת גבעת המטוס לזכר נפילת הטייס במלחמה. גבעת המטוס היא גבעה בגובה 813 מטר מעל פני הים הנמצאת בדרום ירושלים, מדרום לקו הירוק, בין הר חומה וגילה לבין תלפיות מחד, ובין בית צפאפא וצור באהר מאידך. הגבעה נקראת על שם מטוס פוגה מגיסטר שנפל במקום ב-6 ביוני 1967, ביום השני לקרבות מלחמת ששת הימים וטייסו סגן דן גבעון נהרג. במקום שרידים מתקופת בית שני.

הזווית האישית

יהלי: הכרתי יותר טוב את סבתא, הידע הכללי שלי על המצב בירושלים בשנת 1967 ובמלחמת ששת הימים גדל.

סבתא יפה: היה לי כיף לשתף את נכדי יהלי, בסיפור ובכך ללמד אותו על ההיסטוריה של מדינת ישראל.

מילון

חצויה
כמו חצי. עיר שלמה שחולקה לשני חלקים

מרגמה
מרגמה היא כלי ירייה ארטילרי פשוט, המורכב מקנה מתכתי המחובר למשטח ואשר יורה פצצות במסלול תלול בלבד, בניגוד לתותח נ"ט נגרר, טנקים, או רימוני רובה למיניהם. התחמושת שהמרגמה יורה נקראת "פצצת מרגמה" או בראשי תיבות: פצמ"ר. ויקיפדיה

ציטוטים

”חוויה שזכורה לי היטב היא נפילת מטוס ישראלי ליד ביתי. הגבעה היום נקראת גבעת המטוס לזכר נפילת הטייס במלחמה. “

הקשר הרב דורי