מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילד יהודי בגולה

הקשר הרב דורי
הקשר הרב
להיות יהודי בגולה בעת מבצע סיני

שלום, שמי חיים מדלינסקי, נולדתי בשנת 1949 בעיר וילנה בליטא.

אני בן יחיד, אבי ז"ל נולד בעיר שצ'וצ'ין בפולין, אמי נולדה בולנטירפקה בסרביה, בזמן מלחמת העולם השניה, אמא נמלטה לעומק בריה"מ ובסוף המלחמה הגיעה לווילנה. אבא שירת בצבא הפולני. עם נפילת הצבא הפולני בפני הנאצים הוא נדד ברחבי בריה"מ, ובסוף המלחמה הוא הגיע לווילנה ונשא את אמי לאישה והיתר היסטוריה.

המקרה קרה בתחילת 1957 מספר חודשים אחרי מלחמת סיני (מבצע קדש).

מלחמת סיני הייתה המלחמה השנייה בנינו ובין הערבים. המלחמה התנהלה בין ישראל בריטניה וצרפת לבין מצריים. המטרה של צרפת ובריטניה הייתה להחזיר לשליטתם את תעלת סואץ, לאחר שמצרים הלאימה אותה. לישראל היו שתי סיבות למלחמה שהייתה מול מצריים במבצע קדש.

המצרים סגרו את מיצרי טירן בפני ישראל, מנעו שייט של אוניות ישראליות בים סוף ובכך שיתקו את נמל אילת. המצרים נהגו לשלוח כנופיות של רוצחים (פדאיון בערבית), על מנת לגרום לרצח ולהרס בתוך ישראל. ללא ספק כניסת ישראל למלחמה הייתה פעולת הגנה נטו. במהלך המלחמה ישראל השתלטה על רוב חצי האי סיני, אך נאלצה לסגת לכיוון ישראל בלחץ ארה"ב. כזכור בריה"מ גינתה את ישראל על זה שפתחה במלחמה וקראה לחילי צה"ל פושעים ותוקפניים.

בעת המבצע, הייתי בן שבע וגרתי בעיר וילנה בבריה"מ. בחצר בה גרתי היו עוד נערים בגילי, ואני הייתי היהודי היחיד בחבורה. יום אחד, כמו רוב הילדים הנורמליים, התחלנו לריב בינינו. התחלקנו לשתי קבוצות והתחלנו להתקוטט. בראש כל קבוצה עמד נער שהיה מבוגר משאר הילדים בכמה שנים לאחר כמה זמן הפסקנו להתקוטט ועברנו לגידופים ולקללות. הילד הבוגר מהקבוצה היריבה פנה לעבר הבוגר מהקבוצה שלי, ותוך כדי שהוא מצביע עלי אמר "מה אתה מגן עליו? הוא סתם יהודי, הוא בא מעם של תוקפניים ופושעים, תראה מה הם עשו למצריים המסכנים!!"

הילד מהקבוצה שלי לא מצא מענה טוב, ולבסוף הוא פלט "הוא לא אשם, כך הוא נולד". זאת הייתה הפעם הראשונה בחיים שהרגשתי מה זה אומר להיות יהודי בגולה.

הזווית האישית

ירין: היה לי כיף לשבת עם סבא שלי, ולכתוב איתו את הסיפור, כי דרכו למדתי עליו המון,

מילון

גידופים
קללות

ציטוטים

”זאת הייתה הפעם הראשונה בחיים שהרגשתי מה זה אומר להיות יהודי בגולה“

הקשר הרב דורי