מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סופר ילדים – יעקב טל

סבא ונטע
הגביע העובר בין הדורות
על גביע מיוחד העובר במשפחה

סבא יעקב נולד בתל אביב בשנת 1940, הוא שירת בחיל האוויר, נישא ונולדו לו שני ילדים ויש לו תשעה נכדים. הוא עוסק בכתיבה, סופר ילדים והוענק לו תו מכון אלדר לספרי ילדים.

הבית של סבא יעקב וסבתא נילי

סבא יענקל'ה (סבא מצד אבא) נולד בישראל אבל שני ההורים שלו נולדו ברוסיה ביבשת אסיה. סבתא נילי (סבתא מצד אבא) גם נולדה בישראל ואפילו אימא שלה נולדה בישראל. אבא שלה נולד בטורקיה ששייכת גם ליבשת אסיה וגם לאירופה. סבתא וסבא התגוררו בישוב עירוני, בעיר תל אביב, בילדותם. השפה המדוברת במדינת ישראל היא, כמובן, עברית. הלבוש האופייני בישראל – בימי חג וזיכרון היו לובשים חולצה לבנה ומכנס כחול כצבעי הדגל. מאכלים אופייניים: סלט קצוץ, קוטג', חומוס, ממרח השחר, שקשוקה ופלאפל.

בית ילדותו של סבא

שמותיהם של סבא וסבתא של סבא שלי הם דוד ושרה. הם נולדו בחבל ווהלין ברוסיה. הם גרו בבית גדול עם חמישה חדרים ועליית גג וחצר גדולה. שמות הילדים שלהם: נעמי, אברהם, חנוך ודינה. נעמי הבכורה היא אימא של סבא יענקל'ה. בבית ילדותו של סבא יענקל'ה היו שני חדרים. סבא שלי גדל בתל אביב ברחוב דיזינגוף. אבא שלו עבד בבנק ואימא שלו בחברת ביטוח. הוא גר בשכונה יהודית. בית הכנסת הקרוב היה בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי. מקומות המפגש היו בגינת רות. ההורים והשכנים לבשו בקיץ גופיות, מכנסים קצרים. בחורף – בגדים חמים. הגברים חבשו כובעים. ביום יום אכלו: קציצות, תפוחי אדמה, סלט ירקות, חביתות, גבינה לבנה, דג מלוח. בשבת ובחגים: חלה, בשר בקדירה, תפוחי אדמה, גפילטע פיש. הקניות נערכו במכולת. המצרכים שהיינו קונים לרוב: חלב, ביצים, גבינה לבנה.

סיפורו של חפץ

החפץ שבחרתי להביא במסגרת התכנית הוא גביע העשוי כסף של אליהו הנביא. על הגביע חרוט השם: משה זאב קאפריסין וכן חרוטים עיטורים של צמחים. משפחתי משתמשת בו בליל הסדר.

הגביע כיום ברשותו של סבא אריאל, אשר אותו קיבל מאימא שלו כירושה לאחר מותה. הגביע במקור שייך למשה זאב קאפריסין (ששמו חרוט על הגביע), שהוא הסבא של סבתא רבתא שלי מריאטה. מריאטה היא אימא של סבא אריאל, היא נפטרה בשנת 2002, בגיל 85. החפץ נמצא במשפחה ברומניה בערך משנת 1860. ידוע לנו כי משה זאב קפריסין קיבל את הגביע כמתנת חתונה.

הגביע הובא מרומניה לארץ על ידי אנה, אימא של מריאטה, שעלתה לארץ ב- 1950 מרומניה והצטרפה לסבא שלי ומשפחתו. לאחר מותה של אנה הגביע עבר למריאטה. מבחינת סבא אריאל, הגביע מזכיר לו את סבא וסבתא שלו ואת המשכיות השושלת המשפחתית. סבא שומר על החפץ בארון זכוכית מיוחד, ומוציאים אותו לשימוש בליל הסדר. בשנים האחרונות עברנו לחגוג את ליל הסדר בבית שלנו, וסבא מקפיד להביא איתו את הגביע.

הזוית האישית

נטע הנכדה המתעדת: סבא, תודה רבה שעזרת לי בהכנת תיעוד זה ושבאת לבית הספר שלי למפגשי תכנית הקשר הרב דורי. היה לי מאוד נחמד לשבת ולדבר איתך על ילדותך ולשמוע על הבית בו גדלת. אוהבת אותך המון! נטע.

סבא יענקל'ה: נטע נכדתי היקרה לי מאוד, אני מאחל לך שתפסעי ברגל בוטחת ובעוז לב פנימה בשבילי החיים. תהיי כנה עם עצמך ושלמה עם בחירותייך. סבא יענקל'ה, האוהב ומעריך אותך מאוד.

מילון

ישראל
בחרתי במילה זו כי 3 מתוך 4 הסבים והסבתות שלי נולדו בישראל. ישראל: שְׁמָהּ הָרִשְׁמִי שֶׁל מְדִינַת יִשְׂרָאֵל: הַמְּדִינָה הַיְּהוּדִית אֲשֶׁר תִּקָּרֵא בְּשֵׁם יִשְׂרָאֵל כתוב במגילת העצמאות. יִשְׂרָאֵל הִיא מְדִינָה עַצְמָאִית וריבונית. יִשְׂרָאֵל הוּקְמָה בִּשְׁנַת תש"ח וְנִתְקַבְּלָה לְאִרְגּוּן הָאֻמּוֹת הַמְּאֻחָדוֹת (הָאוּ"ם) בִּשְׁנַת תש"י.

ציטוטים

”חשוב להיות כנה ושלם עם עצמך ועם בחירותיך“

הקשר הרב דורי