מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טייסת אייכמן

אלון ועובד במפגש קשר רב דורי
הטייס עובד
סיפורו של עובד כבירי

עובד כבירי נולד בשנת 1933 בבית חולים עין גדי בתל אביב. הוריו עלו ארצה מפולין בעקבות ציונות.

עד גיל ארבע עובד היה גר בצריף בתל אביב יחד עם משפחתו וכאשר עובד היה בן ארבע אביו החליט לעבור לחולון ולגור שם בבית על אדמה פרטית. ילדותו של עובד עברה עליו בחולון, שם הלך לגן הילדים, "הגן של פנינה". עד היום הוא נפגש עם חלק מחבריו מהגן.

לאחר כמה שנים אחותו של עובד חלתה במחלת הטיפוס וכדי שעובד לא ידבק במחלה הוא הועבר לגור אצל דודתו חייצ’ה – שם גר כמה חודשים טובים. סבתו של עובד הייתה גרה כמה מאות מטרים מדודתו של עובד ועובד היה מבלה שם הרבה ואפילו יודע לדבר יידיש בזכותה.

במשך השנים כשעובד גדל והפך לנער הוא התגייס לגדנ"ע ולמד שם מיומנויות רבות ואפילו היה השומר הראשון של נתב"ג. בבית של עובד היו שני מחסני נשק אחד של ההגנה ואחד של האצ"ל, זאת מכיוון שהוריו של עובד היו חברים בארגון ההגנה ואילו אחותה של אמו היית חברה בארגון האצ"ל.

בהמשך השנים עובד כבירי התעניין במקצוע התעופה ובשביל זה היה צריך ללמוד פיזיקה, בעקבות זאת נרשם ללימודי פיזיקה, מכיוון שהמורה של עובד לפיזיקה היה מוציא אותו כל פעם מהשיעור, עובד נאלץ ללמוד פיזיקה מחברו אדם.

לאחר שהשלים את לימודי הפיזיקה התגייס עובד לצה"ל תחילה שובץ בבה"ד 4 ומשם התגייס לחיל האוויר והתקבל להיות טכנאי מטוסים, בעקבות זאת עובד היה צריך לחתום חצי שנה בקבע והוא עשה זאת. עובד הוצב בחצור, בבסיס הדרומי ביותר של חיל האוויר, שם הוצב בתור טכנאי מטוסים בטייסת 69המכונה גם בשם "טייסת הפטישים", זו טייסת מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי.

לאחר שירותו הצבאי הציעו לעובד שוב לחתום לשירות בצבא הקבע ולהמשיך לשרת בטייסת, אך עובד לא רצה שהוא שרצה להיות מהנדס טיס בחברת התעופה אל על. עובד הגיש בקשה להתקבל לאל על. תחילה לא קיבלו אותו בעקבות קשיים מהצבא, אך לאחר חצי שנה עובד התקבל לחברת אל על והשתתף בקורס של חצי שנה על מטוס קונסליישן. (מטוס שהיה בשירות חברת אל על כ – 35 שני בין השנים 1943–1978).

עובד המשיך ללמוד ולהשתלם בקורס נוסף בחברת אל על שהפעם התבצע כולו בשפה האנגלית, מכיוון שרוב העובדים היו עובדים זרים. לאחר הקורס הזה עובד זכה לטוס בפעם הראשונה בטיסת היכרות למרסיי בצרפת.

בעקבות העבודה והטיסות באל על עובד גר תקופה מסויימת באנגליה ולאחר תקופה בה גר בחוץ לארץ, חזר ארצה והחל לטוס מישראל. כמה שנים מאוחר יותר, אחותו של עוזי, חבר של עובד, הגישה בקשה להיות דיילת בחברת אל על קראו לה תמר והיא הפכה לאשתו של עובד בעתיד…

ילדיו ונכדיו של עובד הלכו בדרכו ואפילו בנו הספיק לחוות טיסה משותפת עם אביו, עובד. בטיסתו האחרונה עובד ובנו הטיסו יחד את משפחתם וזו הייתה טיסה משפחתית מרגשת.

טייסת אייכמן 

בשנת 1960 השתתף עובד בלכידת אדולף אייכמן בארגנטינה.

"לכידת אדולף אייכמן – מבצע פינאלה היה מבצע חשאי שהוצא לפועל בארגנטינה על ידי המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים במאי 1960. אדולף אייכמן היה מהאחראים הראשיים לביצועה בפועל של תוכנית של הפתרון הסופי של גרמניה הנאצית בימי השואה. לאחר כניעת גרמניה הנאצית ותום מלחמת העולם השנייה הוא נמלט לארגנטינה, נתגלה שם, נלכד בפעולה חשאית על ידי אנשי "המוסד" והובא לישראל, בה נשפט על מעשיו. הפעולה נחשבת לאחת המורכבות והנועזות שנעשו על ידי המוסד, לאור המרחק הרב מישראל והצורך להוציאה לפועל בחשאי וללא ידיעת שלטונות ארגנטינה". (ויקיפדיה)

תמונה 1

ההכנות למבצע נמשכו חודשים רבים, אך עובד לא ידע על זה כלום – כמה שבועות לפני המבצע עצמו, עובד התבקש להשתתף במטס לארגנטינה. עובד מספר שהוא לא ידע על פרטי המבצע ומטרות המבצע – הכל היה חסוי וסודי מאוד. הם הטיסו את המטוס לארגנטינה ולאחר שהגיעו לארגנטינה עובד הטיס את אייכמן לישראל. רק אז סיפרו לעובד מי האדם הסמוי שהוא הטיס מארגנטינה לישראל בחשאיות כה רבה.

כיום עובד גר במגדלי הים התיכון בגני תקווה יחד עם אשתו תמר והוא אבא סבא וסבא רבא.

 עובד מספר על תכנית הקשר הרב דור – להכנת סרטון על התכנית

תמונה 2

הזוית האישית

תלמיד אלון: בחרתי השנה להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרי, תיכון מית"ר. אני שמח שבחרתי בתוכנית זו שנתנה לי הזדמנות להפגש עם עובד. העבודה עם עובד הייתה מהנה ביותר למדתי רבות ממנו, היה לי כיף לעבוד איתו כיוון שהוא בן אדם שמח מאוד שאוהב לצחוק. למדתי ממנו דברים רבים במהלך השנה על ציונות ולמדתי ממנו בעיקר על עבודה קשה, כוח רצון ודבקות במטרה!

מילון

ההגנה
ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיה התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה. (ויקיפדיה)

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו. (ויקיפדיה)

טייסת 69
טייסת 69, המכונה גם "טייסת הפטישים", היא טייסת מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי. כיום מפעילה הטייסת מטוסי F-15I ("רעם") מבסיס חצרים. (ויקיפדיה)

לכידת אייכמן
לכידת אדולף אייכמן - מבצע פינאלה היה מבצע חשאי שהוצא לפועל בארגנטינה על ידי המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים במאי 1960. אדולף אייכמן היה מהאחראים הראשיים לביצועה בפועל של תוכנית של הפתרון הסופי של גרמניה הנאצית בימי השואה. לאחר כניעת גרמניה הנאצית ותום מלחמת העולם השנייה הוא נמלט לארגנטינה, נתגלה שם, נלכד בפעולה חשאית על ידי אנשי "המוסד" והובא לישראל, בה נשפט על מעשיו. הפעולה נחשבת לאחת המורכבות והנועזות שנעשו על ידי המוסד, לאור המרחק הרב מישראל והצורך להוציאה לפועל בחשאי וללא ידיעת שלטונות ארגנטינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בטיסתו האחרונה עובד ובנו הטיסו יחד את משפחתם וזו הייתה טיסה משפחתית מרגשת.“

הקשר הרב דורי