מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונת הניצחון של מלחמת ששת הימים

סבתי ואני בבת המצווה שלי.
סבתי בצעירותה.
החתונה מנקודת מבטה של סבתא אביבה

להלן סיפור החתונה מפיה של סבתי אביבה קמחי: ״התחתנתי בסוף מלחמת ששת הימים ב- 17/7/1967. הייתי בת 26, ובעלי אריה שירת במילואים בחברון.

החתונה הייתה במערת המכפלה*. זה היה אירוע מאוד מרגש שאולפני "כרמל הרצליה" הסריטו אותו. זו הייתה חתונה משותפת של תשעה זוגות שהחתנים היו חיילים ששירתו במלחמת ששת הימים. סרט החתונה הופיע באותה התקופה ביומני הקולנוע בכל הארץ. (לא היו עדיין חדשות בטלויזיה).

האירוע עצמו היה מדהים. לא ציפינו לכל כך הרבה אנשים שבאו מכל רחבי הארץ כדי לחגוג אירוע כזה. הורגשה באוויר אווירת הניצחון במלחמה. אנשים לא ידעו את עצמם מרוב אושר. מעתה, ניתן היה לחזור ולבקר בכותל ובמקומות קדושים נוספים. זאת הייתה פשוט חגיגה!"

לפני כשלוש שנים חגגו חמישים שנה לאיחוד ירושלים וכיבוש חברון. שיחזרו את החתונה בטלוויזיה ב"מדרשת קריית ארבע". יש הרבה תמונות וסרטים מהארוע.

כתבה שפורסמה על החתונה במערת המכפלה: מחר ב"שישי": "מבצע חתונה" – הזוגות שהתחתנו במערת המכפלה לאחר מלחמת ששת הימים. ימים ספורים לאחר קרבות מלחמת ששת הימים, קבוצה של גברים ונשים החליטו להתחתן במערת המכפלה. כמה מאיתנו יכולים לספר שהחתונה הפרטית שלהם הפכה לאירוע לאומי?

מיד עם תום מלחמת ששת הימים נערך במערת המכפלה "מבצע חתונה" – גברים שחזרו מהקרבות הגיעו עם בנות זוגן להתחתן בחברון. הרב גורן קידש, הרובים שימשו כגשר לחופה ובקהל התערבבו חיילים, תושבי העיר חברון וסקרנים.

הכתבה המלאה: מחר ב"שישי" עם אילה חסון כתבתה של סמדר פלד. בסרטי החתונה הנדירים, בצבע, ניתן לראות את הרב גורן מקדש, את הרובים ששימשו כגשר לחופה ואת הקהל שכלל חיילים, תושבי העיר חברון הערבים ואלפי סקרנים. כולם ביחד מלווים אותם לחופה כשההתרגשות מהחתונה מתערבבת עם האופוריה הכללית מהניצחון. 50 שנה אחרי כיבוש העיר הם חזרו לחברון, שחלקם לא היו בה מאז.

הזוית האישית

עדן שרמן: את הסיפור הזה אני מודה, שמעתי לא מעט פעמים מפי סבתי וסבי, וכל פעם מחדש אני מדמיינת את השמחה של האירוע ההמוני שכולם באו לחגוג את חתונת הניצחון! אלה היו ימים שכנראה לא יחזרו כפי שסבתי ציינה "זאת הייתה פשוט חגיגה!" אביבה קמחי: בזכות עבודת השורשים אני מצליחה להעביר לנכדיי ונכדותיי חוויות מיוחדות ומרגשות שעברתי בחיי. חלק מהחוויות הן נקודות ציון דרך בתולדות המדינה.

מילון

מערת המכפלה
היא מבנה במזרח העיר חברון. על פי המסורת היהודית והכתובים, המערה היא מקום קבורתם של אדם וחווה, אבות האומה, אברהם, יצחק, יעקב ואמהות האומה שרה, רבקה ולאה. היא מהמקומות המקודשים ביותר ליהדות ומקודשת גם באסלאם.

ציטוטים

”"זאת הייתה פשוט חגיגה!"“

הקשר הרב דורי