מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות בארץ ישראל

תמונה שלי עם סבתא
חברת ילדות של סבתא
שני סיפורים מארץ ישראל.

שמי ליהיא אייזרמן, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף בתכנית יחד עם סבתא שלי  גלינה זבריאנסקי. סבתי גלינה נולדה בשנת 1946 לבית משפחת בולנאייב, בסנט פטרסבורג, היא עלתה לארץ בשנת 1990, בעלייה הגדולה מברית המועצות בשנות ה – 90. 

סבתא גליה מספרת על הפלא בעיר העתיקה

"עברו כמה שנים שאני בארץ, לבת שלי מרינה שהתחילה שירות צבאי, הגיעה לבקר חברת ילדות מארצות הברית ובאחד הימים החלטנו לנסוע איתה לבקר בירושלים. הגענו לעיר העתיקה דרך שער האשפתות. לפתע אנחנו רואים לפנינו בן אדם שלבוש בבגדים של פעם עם כינור בידיים, צבע שיער ג'ינג'י' ועיניים כחולות הדומה לדוד המלך. עצרנו והיינו בשוק. לא ידענו מה להגיד ומה לשאול ואנשים לידנו עברו כאילו לא קרה כלום והאיש חייך בחיוך רחב והפנים שלו היו זוהרים ורק מחשבה אחת הגיעה לנו, היא להצטלם אתו.

אנחנו היינו כמו בחלום והמשכנו את הדרך שלנו והגענו לכותל ורק שמה הבנו שזה היה באמת. חזרתי הביתה וסיפרתי את החוויה המדהימה הזאת לחברים הישראלים שלי והתברר שהדמות שפגשנו בטח לא היה דוד המלך, פשוט בן אדם ש"ירד מהפסים" וקצת השתגע וחשב שהוא דוד המלך (כנראה סובל מתופעה שנקראת סינדרום ירושלים) ומדי פעם הוא בא לעיר העתיקה ועושה סוג של הצגה לאנשים שבאים לכותל".

"דוד המלך" בעיר העתיקה בירושלים

תמונה 1

סבתא מספרת לי על חווית עלייתה לארץ – "קזבלן"

"לפני מספר ימים ראיתי בעיר פרסום של הופעה של יהורם גאון בכפר סבא, לכבוד יום ירושלים. התמונה שלו העלתה בי זיכרון.

לפני כ – 30 שנה, כשעליתי ארצה, לא היו הרבה תוכניות וערוצים בטלוויזיה. לא היו ערוצים בשפה הרוסית, צפינו רק בתוכניות בעברית ובאנגלית.

הסרט הישראלי הראשון שראיתי בישראל היה "קזבלן". זהו סרט בכיכובו של יהורם גאון בתפקיד הראשי. הסרט הוקרן לראשונה בשנת 1973 ונכון להיום הוא הסרט השני הכי נצפה בתולדות סרטי הקולנוע הישראלים. הסרט הוא בעצם מחזמר, שמספר על שכונה ישנה ביפו, שבה גרים עולים חדשים וותיקים שהגיעו ממדינות שונות בעולם. בסרט שירים רבים של יהורם גאון, שירים מרגשים ונוגעים ללב. התאהבתי בסרט, דרכו למדתי עברית וגם על מנטליות ושוני בין העדות והחיים המשותפים ביפו של פעם.

כמה שנים לאחר מכן החתן שלי הכין לי קלטת עם שירים של יהורם גאון. הייתי מאזינה להם בווקמן בטיולים וגם בטייפ שהיה בבית. אני מאוד אוהבת את השירים של יהורם גאון, את הקול שלו, את המילים והמנגינה. הייתי גם בהופעה של יהורם גאון עם בתי ומאוד נהניתי. כל פעם שאני שומעת את השירים בביצועו, עולה בי הזיכרון של הסרט, הסרט הישראלי הראשון שראיתי עם הגעתי ארצה.

אני מתרגשת וגאה שיהורם גאון מגיע להופיע בעירי בהופעה לכבוד יום ירושלים וכמובן אלך לראות את ההופעה.

 יהורם גאון בשיר כל הכבוד מתוך הסרט קזבלן

הזוית האישית

גאיה: היה מאוד מעניין לעבוד עם סבתא שלי ובכלל להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי. נהנתי מאוד לשמוע על העבר של סבתי, הכרתי אותה יותר ואני שמחה שיצא לי להשתתף בתכנית זו.

מילון

ירד מהפסים
הִשְׁתַּגֵּעַ

קזבלן
קזבלן הוא מחזה מצליח מאת יגאל מוסינזון משנת 1954. המחזה היה גם למחזמר (1966), וכן עובד לסרט קולנוע יווני נשכח (1964) ולסרט קולנוע ישראלי מצליח באותו השם (1973). המחזה נוגע במספר סוגיות הקשורות לחברה הישראלית, בהן השסע העדתי בישראל, יחסי אשכנזים–מזרחים, נישואים בין-עדתיים ועוד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” אנחנו רואים לפנינו בן אדם שלבוש בבגדים של פעם עם כינור בידיים צבע שיער ג'ינג'י' ועיניים כחולות הדומה לדוד המלך“

הקשר הרב דורי