מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות של ילד יהודי

סבא ואני בחגיגות יומהולדת 70
סבא בגיל 7-8
סיפורו של סבא על זיכרון ילדות מחג פסח

קוראים לי מרק טומשינסקי, נולדתי בשנת 1948 בלטביה שהייתה אז חלק מברית המועצות. גדלתי בריגה שבלטביה וכשהתבגרתי היו לנו לימודים צבאיים. למדתי באוניברסיטה ותוך כדי היינו כמה חודשים בצבא ממש.  אבי היה קצין ולחם בנאצים. לאחר מכן בשנת 1972 בגיל 24 עליתי ארצה.

עבדתי כאחראי על התקשורת של המחשב המרכזי של בנק הפועלים, אהבתי מאוד לעבוד בזה. יצאתי לפנסיה בשנת 2018 בגיל 70. כיום אני מתנדב בארכיון של ארגון יוצאי לטביה, אני מתאמן בקאנטרי שקרוב לביתי ומידי שבוע אני נוהג לבקר אצל נכדיי.

סבא מרק בילדות

תמונה 1

ועכשיו נחזור קצת אחורה..

השנים הם שנות ה-50 אני הייתי בן 8. משפחתי הייתה יהודית  מסורתית – והם חגגו את כל החגים היהודיים. בפסח אני הייתי הבן הקטן ואני הייתי מי שצריך לדקלם את ארבעת הקושיות אך בברית המועצות בשנים ההם לא היו חיי תרבות יהודים ולכן לא ידעתי עברית.

למרות זאת דוד שלי ידע, אז כמה שבועות לפני ליל הסדר הוא לימד אותי. דודי הקריא בעברית וביידיש ואני כתבתי את זה באותיות קיריליות וחזרתי אחריו. אחר כך גם תרגלתי לבד בבית ולמדתי את זה בעל-פה לקראת סדר פסח. כשהגיע ליל הסדר, עמדתי מפלני כולם ודקלמתי את ארבעת הקושיות בעברית (למרות שלא ידעתי מה אני אומר) ולאחר מכן – ביידיש כדי שכולם יבינו.

הזוית האישית

הנכדה נויה: נהניתי מאוד בתכנית הקשר הרב דורי, למדתי הרבה דברים על סבא שלי. לדעתי זה חיזק את הקשר שלנו מאוד! אני מאחלת לסבי הרבה אושר, אהבה, כיף ואריכות ימים.

סבא מרק: אני נהנה מזה שאני יכול להעביר קצת מזיכרונות הילדות שלי. הייתי רוצה שנכדתי תגלה יותר עניין בעברה של המשפחה ובעבר בכלל, כמו שפת יידיש לדוגמה.

מילון

אותיות קיריליות
אלה אותיות הנשמעות בדיוק כמו בעברית לדוגמא shalom- שלום.

ציטוטים

”עמדתי מפלני כולם ודקלמתי את 4 הקושיות בעברית (למרות שלא ידעתי מה אני אומר)“

הקשר הרב דורי