מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר המשפחתי לגמנסיה הרצליה

גיא וסבא דורי תאילנד אוק. 2014
דורי, רם ואריאל מרתון ת"א 2013
משפחת הרדי לדורותיה למדו בגמנסיה הרצליה, החל מסבא רבא חיים הרדי (הרטזילבר)

סבא דורי הרדי מספר לנכדו, גיא על סבא רבא חיים הרדי: 

אבי, חיים הרדי (הרטזילבר) יליד 1898, סבא רבא של גיא, עזב את הוריו ובני משפחתו בעיר וורשה שבפולין, בשנת 1913 בהיותו נער בן 15, ועלה לארץ ישראל.

חיים הרדי התחיל את לימודיו בכיתה ט' (חמישית), במחזור החמישי של גימנסיה הרצליה.

באותה התקופה שלטו הטורקים העותומנים בארץ ובשנת 1917, גויס אבי ביחד עם מספר חברים נוספים מהגימנסיה לצבא התורכי, ונשלח לקורס קצינים בטורקיה לשם נשלח גם ידידו משה שרתוק בוגר הגימנסיה, שלימים החליף אה שמו  למשה שרת,  ונבחר להיות שר החוץ הראשון וכן כיהן בשנים 1954-55 כראש הממשלה השני של מדינת ישראל.

עם פרוץ הקרבות בעזה ערק אבי מהצבא הטורקי ועשה את הדרך מעזה לירושלים ברגל וכן על גבי פרדה, ביחד עם קצינים יהודיים נוספים והצטרף לצבא הבריטי ולגדוד העברי באזור ירושלים.

לאחר המלחמה ולאחר שסיים את לימודיו בגימנסיה "הרצליה", נסע אבי לצרפת והתקבל ללימודים בפקולטה למדעי המדינה באוניברסיטת הסורבון בפריז. לאחר סיום לימודיו בפריז ומאחר ששלט היטב בשפות צרפתית, הפולנית והאנגלית, נשלח ע"י משרד החוץ הצרפתי לוורשה, ובשנת 1930 נתמנה לקונסול צרפת בוורשה בירת פולין. באותה שנה פגש בעיירת הסקי זקופנה את עדה, אחת מארבע האחיות לבית זלץ מקראקוב.

אחותי הבכורה, דפנה (הרדי לימים דפנה גל), התחילה את לימודיה בגימנסיה הרצליה בשנת 1952 עוד במבנה הישן של הגימנסיה, ברחוב הרצל בתל-אביב .

דפנה שירתה כקצינה בצה"ל, הייתה סגנית מלכת היופי של ישראל ודיילת באל-על.  בשנת 1963 נישאה לשלמה גל (גודלביץ), שהיה קצין בגדוד התותחנים (שאומץ ע"י בת-ים) ובעל עיטור המופת והגבורה בשל השתתפותו במבצע קלקיליה .

ילדיי, אורית הרדי (סמואל) ורם הרדי, נכדיו של חיים הרדי, למדו בגימנסיה הרצליה בשנות השמונים, במבנה החדש ברחוב ז'בוטינסקי בתל-אביב.

הגימנסיה שהחלה בפעילותה כבר בשנת 1905 בבית פרטי ביפו, עברה למיקומה ברחוב הרצל בתל-אביב בשנת 1909 ובשנת 1959 הרסו את המבנה ברחוב הרצל ובמקומו הוקם מגדל שלום-מאיר (ע"י משפחת מאיר).

מעניין לציין כי שאול איזנברג, סבא רבא של גיא מצד סבתו, אמו של בני רם, מיקם את משרדיו בסוף שנות השישים בקומה העליונה של מגדל שלום מאיר שנבנה על חורבות גימנסיה הרצליה.

העשרה

תקופה עותומנית בארץ ישראל: "התקופה העות'מאנית היא תקופה בתולדות ארץ ישראל בה נשלטה על ידי האימפריה העות'מאנית. התקופה התחילה בכיבוש הארץ בידי הסולטאן סלים הראשון בשנת 1517, והסתיימה בשנת 1917, עם כיבוש הארץ בידי הבריטים במלחמת העולם הראשונה."

סורבון: "הסורבון (בצרפתית: Sorbonne או La Sorbonne) הוא כינויה של אוניברסיטת פריז (Université de Paris). מקור כינויה של האוניברסיטה במכללת הסורבון – ה"קולז' דה סורבון" (Coll?ge de Sorbonne) שנוסדה ב-1257 על ידי רובר דה סורבון (Robert de Sorbon)."

 תשע"ה

 

מילון

התורכים העותמנים
האימפריה העותומנית

תקופה עותומנית בארץ ישראל
התקופה העות'מאנית היא תקופה בתולדות ארץ ישראל בה נשלטה על ידי האימפריה העות'מאנית. התקופה התחילה בכיבוש הארץ בידי הסולטאן סלים הראשון בשנת 1517, והסתיימה בשנת 1917, עם כיבוש הארץ בידי הבריטים במלחמת העולם הראשונה.

סורבון
הסורבון (בצרפתית: Sorbonne או La Sorbonne) הוא כינויה של אוניברסיטת פריז (Universit? de Paris). מקור כינויה של האוניברסיטה במכללת הסורבון - ה"קולז' דה סורבון" (Coll?ge de Sorbonne) שנוסדה ב-1257 על ידי רובר דה סורבון (Robert de Sorbon).

ציטוטים

”אין הנחתום מעיד על עיסתו“

הקשר הרב דורי