מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת מושב רמות ברמת הגולן

אני וסבתא בספריה בביה"ס שסבתא למדה בו
תמונת בית הספר
החיים ובניית המשק

סבתי חיה בחרה לספר על החלום שלה:

"שמי חיה מושי נולדתי ב 1946 בעפולה. גדלתי במושב נהלל ובהמשך נישאתי לסבא יוסי. החלום שלי וסבא יוסי זכרונו לברכה, היה להמשיך את המשק בנהלל. אבל הייתה צפיפות רבה, אז הגשמנו חלום גדול יותר: הקמת משק במושב צעיר ברמת הגולן. מושב רמות. אחרי מלחמת ששת הימים הוקם מושב רמות והיינו בין ארבע עשרה המשפחות המייסדות. בתחילת דרכו רמות היה מושבוץ- מושב- קיבוץ. המשק היה משותף ועבדנו לפי סידור עבודה בענפים: פרדס, כותנה, חדר אוכל, מטבח. כל משפחה קיבלה תקציב לפי מספר נפשות וגרנו בבתים זמניים עשויים מאסבסט.

במלחמת יום כיפור בגלל ההתקפה הסורית פינו אותנו ליישובי עמק יזרעאל. חזרנו לבתי הקבע לאחר המלחמה למרות שלא סיימו את בנייתם. וכיום המושב עומד חזק ואיתן ושופע אנשים וילדים".

רמות הוא מושב של תנועת המושבים הנמצא כשני קילומטרים מחופה הצפון מזרחי של הכנרת במערבה של רמת הגולן וקרוי על שם מיקומו על שתי רמות. היישוב שוכן על רמה קטנה שהיא המדרגה התחתונה של המדרון היורד מרמת הגולן לכנרת, בגובה של 10 מטרים מתחת לפני הים (כ-200 מטרים מעל פני הכנרת). זהו היישוב הנמוך ביותר מבין יישובי המועצה האזורית גולן. היישוב נמצא כ-2 ק"מ מזרחית לכנרת, וכ-7 ק"מ צפונית לעין גב. (ויקיפדיה)

תמונת האחיות היא תמונה שבחרה סבתי להביא למפגש של סיפור סביב תמונה. וכך סבתא מספרת:

"התמונה צולמה בחצר ביתה של סבתא שלי בנהלל בה היא נולדה. מהרקע של התמונה אנו רואים שאין כביש אלא דרך עפר  המובילה לחצר, ליד הצריף בו גרנו. בתמונה נמצאות אני ואחותי וברקע עצי פרי. התמונה צולמה בקיץ 1950, ובשנה זו הצטרפו לצריף מגורינו דודים שעלו ארצה

מסלובקיה, אחרי מלחמת העולם השניה. הצריף היה צפוף מאוד. הורי עבדו מאוד קשה בהקמת משק חקלאי ,אבל אנחנו הילדים לא חשנו במצב

כלכלי קשה ולא היה חסר לנו אוכל. אני ואחותי הצעירה ממני בשנתיים חברות ואחיות טובות מאוד, ואנחנו עדיין מרגישות שמחה, כי זה נדיר היה שצילמו אותנו.

לסבתא שלנו הייתה מצלמה ומידי פעם היא צילמה אותנו, ואנחנו מיד התייצבנו לצילום. אחותי באה עם הבובה שלא נפרדה ממנה. סבתא עליזה הייתה הצלמת בעלת המצלמה. מכיוון  שהיה יקר לקנות פילים לתמונות, חסכנו בצילומים. והינו עומדים בפוזות מיוחדות".

הזווית האישית

שחר: החוויה הייתה מהנה ומרגשת, הכרתי את השורשים של המשפחה שלי ואת התקופה של פעם. נהניתי מאוד לבלות זמן איכות עם סבתא שלי, ואני שמחה להנציח את סיפורה של סבתא.

סבתא חיה: היה לי מהנה לבלות זמן איכות עם הנכדה שלי, לספר לה על השורשים של המשפחה שלה, להכיר לה את ההיסטוריה של המשפחה ולספר על התקופה שבה אני גדלתי בה.

מילון

אסבסט
הוא שם לקבוצה של חומרים סיביים שמקורם בסלעים.

ציטוטים

”חזרנו לבתי הקבע לאחר המלחמה למרות שלא סיימו את בנייתם. וכיום המושב עומד חזק ואיתן ושופע אנשים וילדים“

הקשר הרב דורי