מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת המושב הראשון בעמק חפר

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
ימים ראשונים בהתיישבות
המסע של העשרים הראשונים

המסע של העשרים הראשונים – הקמת המושב הראשון בעמק חפר

שמי הוא גאולה קורץ, סבתא של עומר קציר, נולדתי בישראל בעיר תל אביב ועסקתי כמנהלת מדור כספים ב"וועד הפועל של ההסתדרות". אני בחרתי להביא את סיפורם של הוריו של בעלי.

סיפורם של זהבה ויוסף קורץ – הוריו של בעלי אליהו קורץ ז"ל

בשנת 1928 החליטו זהבה ויוסף (אז עוד לא נשואים) לעזוב את הוריהם ומשפחתם ולעלות לארץ ישראל. זהבה כבר נרשמה ללימודי רפואה ברוסיה, אך החיידק להגיע לארץ, לעבודה חלוצית על מנת לסייע ביישוב ארץ ישראל לא הרפה מהם. הם הגיעו לארץ למרות מחאותיהם של ההורים לימים חלק מהמשפחה הגיעה לארץ ואלה שנשארו, נשמדו בשואה.

זהבה ויוסף התיישבו בואדי חווארת בעמק חפר. הם חברו לעוד 20 איש שנקראה קבוצת הראשונים. החיים בארץ באותה עת לא היו קלים: היה עליהם לייבש ביצות, לטעת חורשות ולנקז תעלות. כמו כן, עסקו בעיבוד הקרקעות, בבניה, שמירה, נטיעת אקליפטוסים וגם בעבודה בפרדסי הסביבה.

הם הגיעו "לבית הגדול" שהיה בו חדר גדול שרק שישה בחורים יכלו לישון בו – יתר האנשים נסעו לחדרה ללינה. בפסח 1933 הוחלט להביאם לנקודת הקבע ממערב לבית הגדול. שם הוקמה שכונת צריפים שגרו בה כ80 איש משפחות עם 70 ילדים.

כך הוקם המושב הראשון בעמק חפר, כפר ויתקין (על שם יוסף ויתקין)

תמונה 1

העלייה לנקודת הקבע התבצעה אחרי שנחפרה הבאר הראשונה. במרכז הכפר נבנה מגדל מים והונחה צמרת מים שהגיעה לראש כל מגרש. הצריפים הועברו בשלמותם למקומם החדש, העלו אותם על מרכב עם גלגלים ונגררים על ידי טרקטור זחל. תושבי כפר ויתקין הקימו את גשר הצבים מעל נחל אלכסנדר ואת המזח בחוף ינאי. המזח הוקם באופן רשמי כדי לסייע בייצוא אבטיחים, אולם זאת היתה הסוואה לפעולת ההעפלה והברחת נשק ללוחמי המחתרות.

תמונה 2

אחת האניות המפורסמות שפרקה שם מעפילים ונשק הייתה "אלטלנה".

זהבה ויוסף עסקו כל ימי חייהם בחקלאות וגרו בכפר ויתקין עד סוף ימיהם. הם בנו משק לתפארת: רפת, עם פרות חולבות שהצריכה קימה מוקדמת לחליבה. לולים – תרנגולות לביצים (כשהגענו, גם אנחנו לקחנו חלק באיסוף הביצים). תרנגולי הודו – לפיטום. מטע פרדס (בעונת הקטיף כל המשפחה התגייסה לקטוף, בעיקר סבא אלי ז"ל) אין דבר טעים יותר מלאכול תפוז טרי ישר מהעץ.

הביקורים אצל סבתא זהבה וסבא יוסף היו חווייתיים: נסיעה בטרקטור לגשר הצבים, איסוף הביצים, קטיף התפוזים והאווירה המיוחדת מאוד של המושב.

תמונה 3
Fordson Dexta 1958, Ankori, Kfar Vitkin

כיום, יש בכפר ויתקין כ-150 משקים חקלאיים והוא מונה כ-1800 תושבים. ענפי החקלאות העיקריים: רפת, פרחים, פרדסים ולולים. בית הראשונים, המכונה "הבית הגדול" יושב על רכס כורכר והוא משמש כמרכז אירועים וכנסים ומתקיימות פה פעילויות תרבותיות.

הזוית האישית

גאולה קורץ: יש חשיבות רבה בשימור סיפורו המרתק של עמק חפר.

מילון

כפר ויתקין
כְּפַר-וִיתְקִין הוא מושב עובדים במערב עמק חפר ליד העיר נתניה, השייך למועצה אזורית עמק חפר. היישוב קרוי על שמו של יוסף ויתקין, איש חינוך, מראשוני תנועת העבודה ודמות מפתח במעבר מהעלייה הראשונה לעלייה השנייה. ויקיפדיה

ציטוטים

”יש חשיבות רבה בשימור סיפורו המרתק של עמק חפר.“

הקשר הרב דורי