מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו – סימה אילוז

מעלים סיפורים במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
אורט אפק, קריית ביאליק
העלייה ממרקש והילדות בארץ

שמי יהלי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרתה אני מתעדת את סבתא שלי, סימה אילוז.

סבתא שלי נולדה ב23 לדצמבר שנת 1962, כיום היא חיה בקריית שמונה. הילדות שלה בארץ ישראל הייתה שמחה וכיפית, היא סיפרה לי שלא היו מסכים בזמנו וכל הילדים היו משחקים ביחד בחוץ, היו צריכים ללכת הביתה לחבר כדי להגיד לו שירד לשחק איתם.

כשהגיעה סבתא לגיל 18 היא התגייסה לצה"ל ושירתה עבור מדינת ישראל. בצעירותה היא דיברה עם משפחתה במרוקאית בבית ההורים, זו הייתה מרוקאית משולבת עם ערבית.

סבתא ומשפחתה עלו לארץ בשנת 1962 ממרקש (מרוקו) לארץ ישראל כשהיא הייתה בת חצי שנה, כך שהיא לא זוכרת שום דבר ממה שהיה שם. סיפרו לה שהם עלו באונייה עם אלפי אנשים, שההפלגה הייתה קשה וצפופה. היא מאוד אוהבת את מדינת ישראל ושמחה שהיא פה עכשיו.

עוד סבתי סיפרה לי, שהיא אהבה לשחק קלאס וגולות, היא סיפרה שהיה הר של חול עם צבעים שונים, היא אהבה ללכת לשם עם חברים שלה ולמיין את החול בבקבוקים לפי צבעים, יום אחד, היא הלכה להר החול הזה, מעדה ונפלה. היא פתחה את הברך ויש לה שם צלקת עד היום.

כיום סבתא נשואה לגבריאל אילוז עם ארבעה ילדים ושישה נכדים, קוראים לה סימה אבל כולם קוראים לה סימי. היא אוהבת לבשל ולחייך.

הזוית האישית

יהלי: נהניתי לעשות את תיעוד הסיפור ולחזק את הקשר שלי ושל סבתא שלי, שהיה חזק גם לפני כן. נהניתי לשמוע על הילדות שלה.

מילון

لواليدة
אמא שלי.

מרקש
מרקש (בערבית: مراكش) היא עיר מדברית בדרום מערב מרוקו למרגלות הרי האטלס. העיר מונה כמיליון תושבים (נכון ל-2014) שרובם ממוצא ברברי, והיא העיר הרביעית בגודלה במדינה. מקור אפשרי לשם העיר הוא מהשפה הברברית, שבה פירוש המילים mur akuch הוא "עיר האלוהים". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תעשי טוב וזה יחזור אלייך“

הקשר הרב דורי