מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה לארץ מארגנטינה של יהודית ווין

כרמל וסבתא
סבתא בצעירותה
העלייה לארץ מנקודת מבטה של של ילדה

סבתא יהודית נולדה ב 17.2.1952 עלתה לישראל במרץ 1964וגרה בקיבוץ עין דור.

יהודית השתלבה נהדר בחיי הקיבוץ ובארץ. האחים שלה עלו לפניה כי היו בוגרים יותר ולקחו חלק בתנועת השומר הצעיר בארגנטינה, ודרך התנועה עלו ארצה במסגרת גרעינים של השומר הצעיר לקיבוצים, וכך היא מספרת:

"כשהייתי בת שתיים עשרה וחודש, עליתי לארץ מבואנוס -איירס שבארגנטינה. הייתי ילדה, צעירה, ההורים שלי אמרו לי שאנחנו עולים לישראל בשביל להתאחד עם האחים שלי שכבר היו בארץ. הפלגנו באונייה עשרים יום עד שהגענו לארץ. כשירדנו מהאוניה נסענו אל הבית החדש שלי. הרגשתי שהגענו הביתה והתרגשתי ממש.

כעבור שבוע התחלתי ללמוד בבית הספר. קצת חששתי שלא אצליח לדבר עם חברי לכיתה, כי לא כל כך ידעתי עברית" .

בימיה  הראשונים בארץ סבתא כתבה:

"היום היה היום הראשון בבית ספר והיה טוב. אמנם  לא כל כך דיברתי, אבל היה לי קל בלימודים ושיחקתי בחוץ עם כולם. אני ממש מתגעגעת הביתה לבואנוס איירס, אני מתגעגעת אל בית הספר, אל החברות, אל הדודים שגרו לא רחוק. אל החנות של אבא ואמא, אל האוויר הצח ולעוד המון דברים". ובהמשך כתבה:

"אני כבר חמישה חודשים כאן, וכבר ממש התרגלתי, אני כבר יכולה לדבר עברית, ואני כבר מכירה את השכונה בעל פה. אפשר להגיד שאני ממש נהנית. אני עדיין מתגעגעת לפעמים, אבל אמא אמרה לי שלהתגעגע זה נורמלי, וכל אחד מתגעגע. אז זה בסדר."

היום סבתא יהודית פנסיונרית. עובדת עדיין כלבורנטית, לַבּוֹרַנְט (בעברית: מַעְבְּדָן) הוא אדם, בעל תואר מתאים, העוסק בניהול מעבדה ובפיקוח על העבודה ועל הניסויים שמתבצעים בה. הלבורנט דואג להכין חומרים בתחילת כל ניסוי, לארגן כלים ואף לעיתים קרובות לבצע ולהדגים את הניסוי. תפקיד הלבורנט הוא סידור המעבדה, הכנת החומרים והכלים וביצוע הניסויים והפיקוח עליהם. (ויקיפדיה).

בעברה סבתא היתה אשת חינוך בגיל הרך, וכיום היא חיה באושר גדול עם משפחה חברים, והרבה אהבה.

הזווית האישית

הסיפור של סבתא יהודית ויין תועד במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי, על ידי הנכדה כרמל מרדכי, בהדרכת המורה המוביל דוד אלמברג בשנת תשפ"ב 2022

מילון

בואנוס איירס
עיר הבירה של ארגנטינה.

ציטוטים

”אמא  אמרה לי שלהתגעגע זה נורמלי,  וכל אחד מתגעגע. אז זה בסדר“

הקשר הרב דורי