מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנסיעה לירושלים במלחמת השחרור

אני ואמי כותבים את הסיפור של סבתא שלי.
תמונה של סבתא שלי בצעירותה.
השיירות לירושלים בזמן המצור

שמי דבורה בן יעקב נולדתי בשנת 1932, בעיר בגדד שבעיראק, בשנת 1934, כשהייתי בת שנתיים עליתי עם משפחתי לארץ וגרנו בירושלים. בהיותי בת 11 עברתי לקיבוץ ניר דוד והייתי בחברת הילדים. בגיל 17.5 עברתי לתל אביב.

סבתא שלי בצעירותה.

תמונה 1

רציתי לספר לכם את הנסיעה לירושלים בזמן המצור במלחמת השחרור.

גרתי בתל אביב ואבי בא להתארח אצלי, החלטתי להצטרף אלי לירושלים בכדי לבקר את אמי ואחיותי ובנוסף להביא קצת אוכל מתל אביב הביתה לירושלים שהייתה במצור.

נסענו באוטובוס של אגד. באותה תקופה הנסיעה לירושלים הייתה בשיירות ומלוות ע"י כוחות הבטחון של הישוב מאחר שהערבים ירו על המכוניות. בדרך לירושלים לאחר שער הגיא הערבים שהתחבאו על ההרים התחילו לירות עלינו. הם פגעו ישירות בנהג האוטובוס שנהרג במקום. אני ישבתי מאחורי הנהג ובמזל לא נפעתי, לאחר הפגיעה בנהג הורו לנו לשכב על רצפת האוטובוס, חיפשתי את אבי שישב כמה ספסלים  מאחורי, רצתי אליו ובכדי להגן עלי נשכבתי עליו שלא יפגע.

בהגיענו לירושלים נסענו ישירות לבית החולים במרכז העיר שם פינו את הפצועים לטיפול ואת ההרוגים. אנו המשכנו הביתה. כשהגנו הביתה ספרתי לאימי את אשר קרה בדרך ונתתי לה את הדברים שהבאתי מתל אביב.

נשארתי בירושלים מספר ימים עד אשר היה אוטובוס שירד חזרה לתל אביב.

הזוית האישית

אופיר בן יעקב: "אמי ואני מעלים את את סיפורה של סבתא שלי שהיגיע לארץ בשנת 1934".

מילון

שיירות לירושלים
מספר מכוניות שנוסעות אחת אחר השנייה

ניר דוד
ניר דָּוִד (תֵל-עָמָל) הוא קיבוץ בבקעת בית שאן השייך למועצה אזורית עמק המעיינות. היישוב הוקם ביום כ"ו בכסלו ה'תרצ"ז, (10 בדצמבר 1936) תחת השם "תל עמל" על ידי בוגרי השומר הצעיר מישראל ומגליציה. עם גרעין מייסדי הקיבוץ נמנו שמואל שריג, נפתלי גולומב, פרץ מרחב, אברהם יפה ושלמה גור. תל-עמל היה היישוב הראשון בסדרת יישובי חומה ומגדל[2] והקיבוץ הראשון בבקעת בית שאן. במאי 1937 שונה שם היישוב ל"ניר דוד", על שמו של דוד וולפסון. ויקיפדיה

ציטוטים

”הדרך ארוכה ומפותלת “

הקשר הרב דורי