מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטלפון היחיד בשרון

נדב וסבא בעת הכנת המצגת
תמונה של סבא בילדותו
אנחנו מספרים על ילדותו של סבא מירושלים ועד כפר מל"ל

הוריו של סבא ילידי פולין. אביו נולד בעיר לומז'ה. הוא היה ציוני משחר נעוריו, למד רפואה וטרינרית מתוך מחשבה שזה דרוש לישוב היהודי בארץ. הוא השתתף כציר בקונגרס הציוני ה-12. אמו נולדה באחוזה משפחתית ששמה דרונז'בו. היא עלתה ארצה בשנת 1921 ואביו בשנת 1922. הם הכירו בארץ בתל אביב, נישאו בשנת 1927 ובאותה השנה עברו לגור בירושלים, היכן שאביו עבד כרופא וטרינר עירוני וכן בישובי הסביבה.
 
הוריו גרו בירושלים בשכונת מוסררה ליד שער שכם. בזמן שסבא נולד היו בארץ מאורעות תרפ"ט ובגלל הסכנה במקום שגרו ירדה אמו לתל אביב לקראת לידתו. כאשר מלאו לו שנה עברו לגור במושבה מגדיאל ולאחר שנתיים עברו למושב כפר מלל בשרון שהוא המושב הראשון בארץ. אביו עבד כווטרינר בכל ישובי הסביבה, מגוש תל מונד שבצפון עד פתח תקווה בדרום. בשנה הראשונה היה אביו נוסע לעבודתו על גבי חמור קפריסאי. שנה לאחר מכן קנה מכונית שהייתה  אחת הראשונות באזור. בכפר מל"ל היה בית ספר יסודי אזורי שבו למדו כל ילדי המושבים שהיו בסביבה. בית הספר היה במרחק קילומטר וחצי מביתו, והיה עליו ללכת ברגל הלוך וחזור הן בקיץ והן בחורף.
 
עם כניסתם לבית בכפר מל”ל היו לאבא של סבא שני דברים שהיו נדירים באותה תקופה: מכונית שהייתה אחת הבודדות בשרון, והדבר השני היה טלפון שהיה היחיד בכול האזור. למשל מישהו שרצה למסור הודעה לבן משפחתו בכפר הס היה מתקשר אליו ואבא של סבא היה אומר לו: בשבוע הבא אבקר בכפר הס ואעביר לו את ההודעה.
 
בכפר מל"ל הייתה וישנה עד היום חורשת עצי קזוארינות גדולה בא היה מגרש המשחקים שלנו ומועדון הנוער העובד. זה היה מקום המפגש בכול שבת של כול ילדי הכפר והסביבה הקרובה והרחוקה. כאן היו מתקיימות הפעולות וכאן היינו משחקים במחניים, דודס ובשני דגלים.
 
כשסבא היה בן חמש לקחו אתו הוריו לביקור בפולין להיפגש עם כול המשפחה. הם נסעו באנייה עד רומניה ומשם ברכבת במשך שלושה ימים עד פולין. במפגש המשפחתי השתתפו כול בני המשפחה מפולין וגם מארצות אחרות. זה היה המפגש האחרון של המשפחה לפני המלחמה והשואה בה ניספו הרבה מבני המשפחה. 

מילון

קזוארינה
סוג של עץ ממשפחת הקזואריניים, המונה כ-17 מינים. נציגי המשפחה מצויים בעיקר באוסטרליה אך גם במלזיה, במדגסקר ובחופי מזרח אפריקה. הקזוארינה קרויה על שם העוף האוסטרלי קזואר, על שום הדמיון של ענפיה לנוצותיו המשתלשלות כלפי מטה.

ציטוטים

”אבא של סבא השתתף כציר מטעם יהדות פולין בקונגרס הציוני ה12“

הקשר הרב דורי