מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה ממצרים

סבתא סימה ואני אורי
סבתא סימה, שתחייה וסבא אבי (ז"ל)
סבתא סימה חפץ מספרת, איך הגיעה המשפחה של סבא לארץ ישראל?

שמי אורי כרכום השתתפתי השנת הלימודים תשפ"ב בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, סימה חפץ. סבתא סיפרה לי על משפחתה וימי ילדותה והעלנו את הסיפור המרתק שלה כיצד הם ברחו ממצרים, כדי להגיע אל ארץ ישראל.

סבתא סימה מספרת:

אבי, יהודה קארו, הוא צאצאו של רבי יוסף קארו. אבי נולד במצריים בשנת 1912. הוא גדל על אהבת הארץ ועם רצון לעלות לארץ ישראל. בבגרותו היה פעיל בקבוצת מחתרת שגייסה בחורים להיכנס בסתר לישראל, במטרה לעזור לארגוני המחתרות האצ"ל והלח"י להילחם בשלטון האנגלי. במסגרת פעילותו זו, גם אבי, יהודה, נכנס מספר פעמים לארץ בסתר, ללא ידיעת השלטונות.

הבריחה בסתר ממצרים

באחת הפעמים, כשחזר למצרים לאחר שהותו בישראל בסתר, הגיע חבר קבוצה, גם הוא יהודי, והודיע לו שגילו את פעולתו, "עלו עליו", לכן הוא דרש ממנו לעזוב את מצריים באופן מידי, זאת על מנת שלא יתפסו אותו ואת יתר חברי הקבוצה. בתקופה זו אבי היה כבר בעל עסק במצרים ובעל משפחה עם שני ילדים קטנים ואשה הרה. אבי הבין את הסכנה והחליט לברוח ממצרים לישראל. הוא ביקש מאשתו לארוז מהר מזוודה קטנה, עם מעט בגדים, מסר את מפתחות הבית לעוזרת, נתן לה מעט כסף וביקש ממנה לשמור על הבית כאילו יוצאים לחופשה קצרה וחוזרים. 

הם עזבו בחיפזון וכדי להסוות את יהדותם לאורך הנסיעה ברכבת, התלבשו הורי בבגדי המקומיים, ביגוד שהיה נהוג ללבוש בזמן צום הראמאדאן: גאלאבייה, תרבוש ובגדים שחורים. עוזרת הבית שלהם, שלא ידעה על תכנית הבריחה ממצרים, הציעה להצטרף אליהם לחופשה, כדי לעזור עם התינוקות והצטרפה אליהם לנסיעה.

המשפחה והעוזרת עלו לרכבת מקהיר ל"תל עריש". בדרך, בזמן ביקורת הכרטיסים ואישורי היציאה, הורי ואחי עשו עצמם כישנים. העוזרת פנתה אל השוטרים בבקשה להניח לבני המשפחה להמשיך לישון, כי הם בצום, ודחפה לידם סכום כסף. כך עברה הנסיעה ללא הפרעות. בשלב מסוים במסע, אבא ניסה לשכנע את העוזרת לחזור הביתה, בטענה שהוא שכח לספר למשפחתו על הנסיעה והיא זו שצריכה לידע אותם, כדי שלא ידאגו. העוזרת חזרה למצרים ומשפחתי הצליחה להגיע ברכבת ל"תל עריש". ב"תל עריש" הם שכרו עגלה והעגלון לקח אותם לתל אביב. כך בסוף שנת 1945 הגיע משפחתי ל"ארץ ישראל" על עגלה וסוס מתל עריש. 

אמי שיצאה למסע הבריחה כשהיא בהריון מתקדם, ובהגיעם לארץ נולדה אחותי, לאחר כמה שנים נולד אחי ובשנת 1952 נולדתי אני. 

בתמונה זו רואים את סבתא סימה, שתחייה, וסבא אבי (ז"ל) בבריתו של בנם הבכור,

לצידם יושב סבא רבא, יהודה ז"ל מוקף בבני המשפחה.

תמונה 1
 

הזוית האישית

סבתא סימה: תוכנית זו נתנה לי הזדמנות לספר את סיפור תרומתו של אבי למען הקמת מדינת ישראל וסיפור עלייתה של משפחתי לארץ. אני גאה בסיפור ומאחלת שנכדי ימשיכו ויספרו אותו לדורות הבאים בעז"ה. לאורי נכדי, תודה על שבחרת בי, הקשבת, שאלת והתעניינת בסבלנות ובסקרנות.

אוהבת אותך סבתא שמחה סימה

הנכד אורי: התוכנית נתנה לי זמן איכות עם סבתא, להכיר את סבתא יותר טוב וללמוד על משפחתה ומשפחתי ושורשי.

מילון

רבי יוסף קארו
רבי יוסף קארו (מכונה גם השולחן ערוך, הבית יוסף, מרן והמחבר; 1488, ה'רמ"ח – 24 במרץ 1575, י"ג בניסן ה'של"ה, היה מגדולי הפוסקים, מחבר השולחן ערוך, כסף משנה והבית יוסף. עסק גם בקבלה. מקובל לסמנו כפותח תקופת האחרונים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני גאה בסיפור ומאחלת שנכדי ימשיכו ויספרו אותו לדורות הבאים בעז"ה.“

הקשר הרב דורי