מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של בית רמברנט

מחזיק המפיות המשפחתי - מאיה ולנה במפגש במסגרת התוכנית
לנה בצעירותה
סיפורו של סבא אלי

סיפור שסיפרה לנה נוימרק וותיקה מקיבוץ הזורע המתנדבת בפרוייקט זה בבית הספר למאיה ארזי.

לנה נולדה באמסטרדם אשר בהולנד בשנת 1947. היא עלתה לארץ עם הוריה בשנת 1955. כשהגיעו לארץ חיו מספר חודשים ברמת גן ואח"כ עברו להתגורר בתל אביב.

לנה נשואה למנחם. הם גרים בקיבוץ הזורע ולהם שני ילדים.

לנה היתה  מורת דרך לתיירים מהולנד, עבדה במשרד נסיעות ואחרי שהגיעה לקיבוץ הזורע עבדה כארבעים שנה במפעל הפלסטיק "פלסטופיל"  שבקיבוץ בתפקידי משרד שונים.

סבא אלי והקשר לבית רמברנדט באמסטרדם

הסיפור שלי הוא על הבית המיוחד שבו נולד סבא שלי מצד אבי, והוא ביתו של הצייר ההולנדי המפורסם רמברנדט ון ריין. הבית  נבנה בשנת 1600 באמסטרדם ועבר שינויים במהלך השנים.

הבית נמצא ברחוב יודנבריסטראט 4 (רחוב היהודים הרחב), שהוא אחד הרחובות המרכזיים, של האזור שבו גרו יהודים באמסטרדם.

הצייר נולד בעיר ליידן בשנת 1606 ועבר לגור בבית בשנת 1639. הוא גר בו עם משפחתו עד שירד מנכסיו בשנת 1658. אז הוא עבר לגור במקום אחר בעיר, עד שנפטר בשנת 1669. בנוסף למגורים הייתה לו בבית סדנא, הוא לימד ציירים צעירים וגם מכר את ציוריו.

לאחר שרמברנדט עזב את הבית, גרו בו במשך השנים דיירים שונים, רובם יהודים והבית גם חולק לשתי דירות.

משפחת שפיץ גרה בדירה הימנית מ-1824 עד -1831, ומשנת 1862 בבית הכפול. בצד שמאל הייתה למשפחה חנות תכשיטים ושעונים. הם היו מאד דתיים והקימו בתוך הבית גם בית כנסת. כמו כל אחיו, אחיותיו וגם אביו, סבא שלי אליאס, אליהו – אלי שפיץ, נולד בבית הזה  בשנת 1874. הוא היה השישי בין תשעה אחים ואחיות.

בשלב מסוים הבית היה במצב די מוזנח, ובשנת 1906 הוא נמכר לעיריית אמסטרדם. הבית שופץ, והוחזר למצב שבו הוא היה בתקופה של רמברנדט, והפך למוזיאון ידוע. כמובן ביקרתי בבית בביקורים שלי באמסטרדם. כל בני משפחת שפיץ גאים מאד במורשת הבית.

סבא אלי עבד בתעשיית היהלומים שהייתה מאד מפותחת באמסטרדם. בשנת 1907 הוא התחתן עם סבתא רחל קוניין, ונולדו להם חמישה בנים. אבא שלי פרדריק היה הבן הרביעי. לצערם הגדול סבתא רחל נפטרה בשנת 1921 כשאבא שלי היה רק בן שבע. בשנת 1924 סבא אלי התחתן בשנית עם לנה הופיין שהפכה להיות אמם של הבנים לכל דבר.

לצערנו הגדול סבא אלי, סבתא לנה, שלושה מבניהם וכלתם נרצחו בשואה ולא זכיתי להכיר אותם. אני נושאת בגאווה את שמה של סבתא לנה.

הבית כיום משמש כ"מוזיאון רמברנדט"

תמונה 1

 

 

תמונה 2

 

ציור של עמוד התפילה בבית הכנסת בבית רמברנדט, כפי שצויר על ידי סבא אלי. על הקיר במרכז מפה של ארץ ישראל, ומשני הצדדים שתי דמויות. הציור נמצא היום, ברשות לנה נוימרק שפיץ, בקיבוץ הזורע.

הזווית האישית

מאיה: לנה סיפרה לי סיפור אישי על סבא שלה, שמתקשר לעולם הציור, והיה מאוד מאוד מפורסם וידוע בכל העולם. היה לי מאוד מעניין.

מילון

רמברנדט הרמנזון ואן ריין
היה צייר, רשם, אמן הדפס ותחריט הולנדי, יליד העיר ליידן. ויקיפדיה

ציטוטים

”כל בני משפחת שפיץ גאים מאד במורשת הבית, שהיה ביתו של הצייר רמברנדט“

הקשר הרב דורי