מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית שמח של קבלת אורחים – סבא משה אליעזר

סבא בטיול
פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
סבא מספר לעידו על ילדותו, בית ההורים ומשחקי ילדות

שמי עידו, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי השנה, במסגרתה אני מתעד סיפור מחייו של סבי, משה אליעזר, ומעלה אותו אל מאגר המורשת של התכנית.

לפני שנים רבות סבי נולד בעיר צפת שנמצאת בצפון מזרח הארץ. בגיל שלושה חודשים סבי עבר לגור בעיר יפו, הם גרו בשתי דירות בקרבת חוף "עליה". סבא מספר שהיה להם בית שמח מאוד עם קבלת אורחים קבועה במהלך כל השנה. בבית של סבי כל בני המשפחה דיברו בשפה העברית. הם אכלו עוף, קישואים וממולאי אורז ובשר. התחביבים של סבא כשהיה ילד היו משחק בגוגואים (צריך לקלוע את הגרעין של המשמש לחור של קופסת נעליים), מחניים, כדורגל, דמקה, דוקים, שחמט ומונופול.

הוריו של סבי עלו לארץ בשנת 1951 מעיראק למחנה שער העלייה שבחיפה, שהיה ישוב ששימש כתחנת מעבר לעולים חדשים. לאימא של סבי קראו רוחמה ולאבא של סבי קראו אברהם. סבי למד בבית ספר ממלכתי והם למדו בעברית. סבי הוא המבוגר מבין כל האחים. לפני הרבה הרבה שנים עבד סבא בחברת מכוניות במשך 43 שנים, הוא עסק בתחום חילוף חלקים ורכש מקומי.

כיום סבי פנסיונר בן 69, אני מבלה עם סבי בימי שישי ושלישי עם בני דודי. לפעמים אני, אחי הגדול, סבי וסבתי, יוצאים לריצה ולפעמים הולכים לקנות בקניון נעליים, בגדים ועוד. כשאני מגיע אל ביתם של סבי וסבתי, אנחנו עושים קידוש ואחר כך אני משחק עם אחי הגדול כדוריד במרפסת ועם בני דודיי אני משחק כדורגל. לסבי יש שמונה נכדים, יש לו שלושה ילדים, אימא שלי היא הגדולה מבין שני האחים שלה, ועד היום אנו ממשיכים לבקר את סבי וסבתי.

הזוית האישית

עידו הנכד המתעד: נהניתי מאוד לשמוע את סיפור חייו של סבי ולתעד אותו במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

צפת
צְפַת היא עיר במחוז הצפון בישראל, הנחשבת לבירת הגליל העליון, ושוכנת באזור הררי בחלקו המזרחי של הגליל. העיר, הממוקמת על פסגות ההרים צפת וכנען, צופה אל ימת הכנרת מדרום-מזרח ואל רכס הרי מירון במערב. גובה רוב העיר כ-600–900 מטר, אך היא כוללת גם את שכונת נוף כנרת, שגובהה 450-600 מטר מעל פני הים. צפת נמנית עם "ארבע ערי הקודש" שבהן התרכזו מרבית בני היישוב הישן, מסוף ימי הביניים ועד סוף המאה ה-19. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא מספר שהיה להם אצל ההורים ביפו בית שמח מאוד עם קבלת אורחים קבועה במהלך כל השנה“

הקשר הרב דורי