מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית ההארחה המיוחד של נאווה

אביב ואופיר עם נאווה שרון בביתה
סיפרה של נאווה שרון
דוד בן גוריון מתארח בביתן של נעמי ונאווה

נאווה שרון נולדה ב1944 במושב נהלל בישראל.

נַהֲלָל הוא מושב העובדים הראשון בארץ, נמצא בצפון הארץ בעמק יזרעאל, משתייך לתנועת המושבים, ונמצא בתחומי המועצה האזורית עמק יזרעאל. שטחו כ-8,700 דונם. נהלל נוסד בשנת 1921 בח' באלול תרפ"א, והוא מוכר רשמית כמושב העובדים הראשון בארץ. ויקיפדיה

בבית של נאווה שהיה בנהלל, היה בית אירוח בו נהגה אמא נעמי, להגיש ארוחות. ביקרו בו המון אנשים חשובים. ביקרו בו מלכים, מלכות, נשיאים, ראשי ממשלה, מכל מני מקומות, ואנחנו בחרנו לספר על ביקוריו של דוד בן גוריון בנהלל:

דוד בן גוריון נהג לקחת יום חופש אחד בשנה כדי להקדיש את היום הזה ללימודי תנ"ך. איתו הגיעו לנהלל פרופסורים לתנ"ך, ולמדו פרקים שונים בתנ"ך, במשך כל היום מהבוקר עד הערב. בכנס השתתפו כחמישים איש והוא נערך בחדר האוכל של הסמינר למורים.

בן גוריון ואשתו פולה נהגו לבוא לבית האירוח שהיה מעבר לכביש, כדי לאכול ארוחת צהריים בשקט. כשהודיעו בפעם הראשונה לנעמי (אמא של נאוה) שעליה לארח את בן גוריון לצהריים, היא התלבטה מה כדאי להכין עבורו. בני משפחתה עזרו לה לבחור ,וברוב קולות הוחלט להכין כיסונים ממולאים בתפוחי אדמה ולבן.  פולה אשתו של בן גוריון לא הרשתה לו לאכול את הכיסונים, מכוון שהיא שמרה על בריאותו, וכל יום הכינה לו קוץ' מוץ'. בן גוריון מאוד אהב כיסונים, הוא זכר אותם מילדותו.

הארוחה נמשכה, ופתאום בן גוריון הופיע במטבח ואמר לנעמי:" נעמי, איפה הכיסונים?, אני רוצה לטעום." בן גוריון עמד במטבח, נשען על השיש, אכל מהר כמה כיסונים, שתה לבן, ניגב את הפה במגבת מטבח ולחש לנעמי באוזן:" בשנה הבאה עוד פעם, נכון נעמי?" נעמי כמובן הבטיחה לו שכשהוא יבוא יחכו לו כיסונים ולבן. נאווה סיפרה לנו שבתור ילדה, היא עמדה בפתח המטבח כדי להסתיר את התעלול, שאם במקרה פולה תעבור מחדר האוכל לשירותים, שלא תראה שהוא אוכל משהו אסור. בתום הארוחה בן גוריון חזר לשבת כאילו כלום לא קרה. כשיצאו בחזרה לכנס התנ"ך, שנערך מעבר לכביש  נפרדו בלחיצת יד מכל משפחתה של נאווה, הודו על הארוחה הטעימה, בן גוריון לחש לנעמי באוזן:" נעמי, בשנה הבאה עוד פעם, בסדר?" ונעמי כמובן אמרה לו: "בוודאי". שנה לאחר מכן כשבן גוריון נכנס כדי לאכול צהריים בכנס התנ"ך השני, המשפחה של נאווה קיבלה את פניו בברכה ובין גוריון לחש לנעמי:" נעמי הכנת לי?" נעמי ענתה:" כמובן שהכנתי". ואז באמצע הארוחה דוד בן גוריון התגנב עוד הפעם למטבח, כדי לטעום את הכיסונים וללגום מהלבן.

ספר האורחים בביתה של נאווה

תמונה 1

 

הזווית האישית

החוויה של נאווה: מאוד שמחתי להכיר את אביב ואופיר, ילדות מקסימות ומתעניינות. היה נעים להיזכר בילדות ולשתף אותן בחוויות שלי.

הזווית האישית שלי ושל אביב: למדנו שגם בני אדם רציניים כמו ראשי ממשלה, יכולים לעשות כיף ולהיות בני אדם שמחנו להכיר את נאווה כבוגרת מושב נהלל, לשמוע את סיפוריה, ואף לקבל אירוח מכל הלב בביתה, אכלנו עוגה טעימה, וקיבלנו במתנה ספר שכתבה לנכדיה.

מילון

קוצ' מוצ'
גבינה לבנה רכה עם פירות העונה, גביע אשל או גיל ומעט מיץ פטל לפי הטעם.

בית הארחה
בית אירוח, כמו בית מלון של פעם.

ציטוטים

”הארוחה נמשכה, ופתאום בן גוריון הופיע במטבח ואמר לנעמי:" נעמי, איפה הכיסונים?, אני רוצה לטעום“

הקשר הרב דורי