מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארץ אהבתי

לירי עם סבתא רבקה
סבתא רבקה ברמת גן
סיפור משפחתה של סבתא רבקה

שלום, אני סבתא של לירי אהרוני ואני רוצה לספר לכם את סיפור משפחתי בקצרה.

אבי נולד בפולין והגיע לארץ בגיל 18 בערך הוא הגיע עם אוניית המעפילים בשם דורה.

הם הגיעו מאיטליה אחרי שהם יצאו מאוסטריה עברו את הולנד והגיעו לאיטליה כנערים צעירים ועלו על האונייה. הם הגיעו לארץ, זה היה בשנת 1938. מי שחיכה להם בארץ היו הבריטים ולכן הם ירדו מהאונייה ונחתו בים. מהים כל אחד התפזר למקום מסתור, איפה שהיה יכול, זה היה בלילה, כדי שלא יתפסו אותם וכל אחד מצא לעצמו מקום מחבוא, לשהות בו.

אבא שלי שהגיע לחוף, מצא ספסל ועליו הוא ישן עד הבוקר ובבוקר הגיע לתל אביב. הוא הסתובב כמה ימים בעיר עד שמצא לעצמו מקום ללון ולחיות בו. מאז הוא בנה את עצמו ואת חייו בישרא. דבר הראשון  שעשה, הוא התגייס לצבא ושירת בצבא גם בשירות חובה וגם בשירות מילואים כ – 20 שנה.

אימא שלי עלתה מפולין עם משפחתה כשהייתה ילדה בת שמונה, זו הייתה העלייה בשנות ה – 30 המוקדמות, העלייה מפולין הייתה דרך משפחות, שכל פעם עלה זוג אחר מהמשפחה. ההורים שלה היו זוג צעיר עם שני ילדים קטנים. משפחה אחת העלתה את השנייה ודאגה למשפחה הבאה שתעלה וכך הלאה. בינתיים שני ההורים שלי אמי ואבי התחתנו בארץ ליד הכותל והקימו כאן בישראל בית ומשפחה הם עבדו ובנו את עצמם בארץ.

 תמונה משפחתית

תמונה 1

אבי קרא רק בעברית (צחה), הוא קרא ספרות עברית יהודית בלבד כמו: שלום עליכם, ש"י עגנון, אחד העם, ישעיהו ליבוביץ וכו. הוא שירות במילואים במשך שנים רבות, גידל בגינתו את כל סוגי עצי ארץ ישראל. זכור לי סיפור קטן… יום אחד  הוא קיבל מכתב שעליו לשלם סכום נכבד לרשות מס הכנסה, הצעתי לו שאעזור לו בפניה לברור הדבר ואז אמר לי אבי: אין כל בעיה אני מוכן לשלם, כי הרי זו המדינה שלי… מסתבר כמובן שזו הייתה טעות אך מבחינת אבי למדינה שלו מוכן לשלם … כך אהב והרגיש שייך למדינה.

 סבתא רבקה עם הנכדה לירי

תמונה 2

את המורשת של אהבת הארץ העביר במשפחתנו לדורות הבאים

תמונה 3

סבתא גאה

תמונה 4

הזוית האישית

סבתא רבקה: אנו משתדלים להקנות גם לנכדינו את אהבת הארץ דרך טיולים, סיפורים וכו.לירי לומדת להכיר ולאהוב את הארץ דרך טיולים ובמיוחד דרך שביל ישראל.

הנכדה לירי: שלום, אני לירי נכדתה של סבתא רבקה, ואני רוצה לשתף אתכם מה אני חושבת על סיפור זה. אז אני חושבת שהסיפור של סבתא שלי מאוד מעניין, איך שהוריה הגיעו לארץ, מה קרה להם בדרך ומה הם עשו במעשה זה…

מילון

אהבת הארץ
אהבת ארץ ישראל (או חיבת הארץ או חיבת ארץ ישראל) הוא מושג מקובל ביהדות המבטא את החביבות והקשר של עם ישראל לארץ ישראל, חיבה שהתבטאה בין היתר בכיסופים לעלייה לארץ ישראל, בכתיבת ספרות ושירה על קדושתה, יופייה ונופיה של ארץ ישראל, ועוד. שימוש נרחב במונח זה נעשה במאה ה-19 בהקמה ועידוד של תנועות עלייה לארץ ישראל גם בקרב יהודים חילונים. מופיע בתנ"ך ובספרות ההלכה, בתהילים נאמר (פרק ק"ב, פסוק ט"ו) ”כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ“. מבאר רש"י: כי רצו - אהבו אף את אבניה ואת עפרה. פסוק זה היווה בסיס למנהג נישוק אדמת ארץ ישראל בכניסה אליה.

ציטוטים

”אין כמו ארץ ישראל, גם אם אדמתי בוערת... בגוף כואב, בלב רעב, כאן הוא ביתי“

הקשר הרב דורי