מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אליעזר כהן – האיש והשפם

התמונה צולמה בביקורינו במוזאון אנו
סבא במהלך שירותו הצבאי
סיפור חייו של אליעזר כהן: ילדות, מלחמות ישראל והקמת משפחה

אליעזר כהן נולד בכפר סבא, ישראל בתאריך 26 בדצמבר 1949. אליעזר הוא בנם של שמעון כהן אשר נולד בשנת 1921 בטורקיה, ושל אידה כהן אשר נולדה בטורקיה בשנת 1927 ואח לשני אחים קטנים ששמם משה ועמי כהן.

אליעזר גדל בגני צבי מלידתו ועד כיתה ב' ולמד בבית ספר דתי. כאשר היה בכפר סבא, למשפחתו היה לול של כ-600 תרגולות, ואחת ממשימותיו כילד הייתה לאסוף את הביצים ולשקול אותן. לאחר כיתה ב', אליעזר ומשפחתו עברו ליפו לרחוב שבטי ישראל ליד הבית הירוק וגרו שם עד שהוא התחתן.

ביפו היו ילדים מכל העדות אשר איתם היו משחקים משחקים כגון כדורגל, כדורסל, כדור יד וטניס שולחן (פינג פונג) מכיוון שהיו צמודים למגרש ספורט. בעקבות האימונים הרבים, כאשר הפכו לנערים, היו במקומות הגבוהים בארץ בענפים אלה. בילדותו אהב להיות בחוץ ולרכוב על קורקינט, שלא כמו היום, שאפשר ללכת לחנות ולקנות קורקינט, פעם הם היו מכינים קורקינטים לבד. כאשר הגיע לכיתה ח', קיבל מלגה ועבר לבית ספר "שבח" אשר היה בית ספר מקצועי תלת שנתי.

כשסיים את בית הספר, הלך לעבוד כמכונאי במוסך אופל במונטנה וגם עזר לאביו בעבודתו כבנאי. לאחר שנה התגייס לצבא ליחידת "שריון" כלוחם ולאחר מכן עשה קורס מכ"ים. כשחזר מהקורס, הוא וחבריו ליחידה לקחו פלוגה והתחילו את מלחמת ההתשה. כאשר היו באזור במתלה אשר נקרא הגזרה הדרומית, היה אליעזר יושב במזח.

לאחר הצבא, אליעזר הלך לעבוד כבנאי לכ-51 שנה, ויצא לפנסיה בגיל 72. את מטי (בת זוגתו) הכיר עוד בגיל 12 כאשר אז התחילו לצאת. אחד המקרים הזכורים של השניים הוא שכששירתו בצבא, שאליעזר היה במזח נפגע לוחם ששמו היה גם כן אליעזר כהן והיה לו מספר אישי דומה מאוד לזה של אליעזר. אחת ההודעות על כך הגיעה לקצין העיר באר שבע, שם שירתה מטי, היא זאת שקיבלה את ההודעות. באותם הרגעים, מטי חשבה שמדובר בבן זוגה שנהרג. למשך מספר שבועות חשבה כך והייתה בצער רב, רק לאחר שאליעזר חזר לביתו יכלה לנשום לרווחה שלא מדובר בו.

בתאריך ה11 לספטמבר בשנת 1972 התקיימה חתונתם. לאחר כשנתיים התחילה מלחמת יום כיפור, במלחמה אליעזר היה שייך לאוגדה של אריק שרון והיו לאוגדתו נפגעים רבים במלחמה כולל הנגמ"ש שלו. במהלך שירותו במלחמת יום כיפור, בפריצת שביל טרטור שפינה את הדרך של גשר הגלילים להגיע לתעלת סואץ, נפגע הזחל"ם שלו ושל חבריו והוא היה בין הניצולים הבודדים.

כשנה לאחר המלחמה, בשנת 1975 נולדה להם בתם הראשונה ששמה עידית. כאשר עידית הייתה בת חמש, בשנת 1980 נולדה לה אחות קטנה בשם אורלי. כיום, לאליעזר יש משפחה אוהבת הכוללת בתוכה את אשתו, אחיו, בנותיו, חתניו ושבעת נכדיו.

הזוית האישית

נוגה הנכדה המתעדת: במהלך כתיבת הסיפור למדתי דברים רבים על סבי, כגון איפה גדל, מה עשה בצבא ומה אהב לעשות כילד. למדתי עד כמה דברים היו שונים בעבר וכמה הצלחנו לפתח את העולם ואת הטכנולוגיה. כאשר נתקלתי בקשיים, דיברתי עם סבי והצלחנו לסדר את הדברים יחדיו. אהבנו את התהליך המשותף והיינו שמחים לעשות זאת שוב, נהנינו מכל רגע בעשייה.

מילון

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-11 ביוני 1967 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים. את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר, והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בילדותי אהבתי להיות בחוץ ולרכוב על קורקינט, שלא כמו היום שאפשר ללכת ולקנות, פעם היינו מכינים אותם לבד“

הקשר הרב דורי