מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פעילות מחתרתית כבר בגיל צעיר

סבא גד בנעוריו
סבא גד בילדותו
מוסר הפתקים

אני נולדתי בגרמניה,עליתי לארץ ב-1939 לתל אביב, עליתי בגיל שנה, וכל מה שאני יודע זה רק מה שסיפרו לי יותר מאוחר.

בגרמניה המשפחה שלי הייתה משפחה עמידה, היה לנו אוטו ובית לנופש על חוף הים הצפוני שבו היינו באים בקיץ,

אבא שלי עבד בבית חרושת לבגדים. כשהנאצים עלו לשלטון הם החרימו לנו את כל הדברים שהיו, את הבית את האוטו את בית החרושת את הכל.

יש לי אח גדול ששמו היה יוסף, היינו חברים טובים. היחסים שהיו לי עם אבי (ארווין) היו טובים. אמא שלי (לוטה) נפטרה כשהייתי בן חמש ואבא שלי התחתן שוב עם מישהי ששמה אלזה. היחסים שהיו לי עם אשתו של אבא שלי היו טובים.

ילדות בצל השלטון הבריטי

כשהייתי ילד קטן בן 7-8, תקופות האנגלים, הייתה לנו כלבה גדולה שקראו לה בלק, הייתי קשור אליה מאוד.

בתקופת האנגלים, האנגלים הטילו עוצר, ליהודים היה אסור לצאת מהבית, הם היו חייבים להישאר בבית. הבריטים עשו חיפושים לחברי מחתרת.

אבא שלי היה פעיל בהגנה. לא היו אז טלפונים וכשהיה עוצר והיה אסור לצאת מהבית והיו צריכים להעביר הודעות בין חברי ההגנה, אז אבא שלי נתן לי כל מיני פתקים שאני אחביא בכיס ואעביר בין חברי ההגנה. בתור ילד קטן יצאתי לרחוב עם הכלבה שלי שתעשה את צרכיה. האנגלים ראו אותי, הם אהבו מאוד כלבים, ואני בסך הכל ילד שהולך לטייל עם הכלבה שלו, אז הם נתנו לי ללכת חופשי לפעמים הם אפילו היו נותנים לי סוכריה ומלטפים את כלבתי, וככה הייתי הולך לחברים של אבא שלי מההגנה, מוסר פתקים בשקט ואף אחד לא היה עוצר אותי. לא חששתי לצאת לרחוב, הייתי ילד קטן ולא הייתי מודע לסכנות שבחוץ, לא ידעתי שאני עושה משהו שלא היה חוקי באותה תקופה, עשיתי פעילות מחתרתית.

העשרה:

הבריטים כבשו את ארץ ישראל מידי העות'מאנים בשנת 1917 במסגרת מלחמת העולם הראשונה והחזיקו בה עד שנת 1948. החל משנת 19200 השליטה שלהם קיבלה גיבוי בין לאומי מ"חבר הלאומים" שקבע מנדט בריטי על ארץ ישראל. בועידת בסאן רמו ב1922 אימץ בר הלאומים את עקרונות "הצהרת בלפור" שקבעה כי בארץ יוקם בית לאומי לעם היהודי ולשם כך השלטון יסייע ליהודים ולהתיישבות היהודית בארץ. הוא יכיר בסוכנות כנציגת העם היהודי ובעברית כשפה רשמית לצד הערבית והאנגלית. מנגד נקבע גם כי יובטחו זכויותיהם ומעמדם של שאר חלקי האוכלוסייה. המתח בין שתי המגמות הללו ליווה את שלטון המנדט הבריטי לאורך כל ימיו. המנדט דאג לביטחון, משפט ותשתיות בסיסיות.

במהלך תקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל זכתה התנועה הציונית להצלחה והיישוב גד מ56 אלף בשנת 1918 ל600 אלף בסוף 1947. תחת שלטון המנדט הבריטי הוקמו עשרות יישובים חדשים ובהם קיבוצים, מושבים, מושבות וערים. היישוב הצליח להקים רשתות חינוך נרחבות, ארגוני סייוע לעבודים ולמהגרים וכוח צבאי. שלטון המנדט הבריטי ב1920, הכיר בהסתדרות הציונית כנציגת היהודים ואפשר לה לקבוע את העולים מתוך מכסה שהקצה.

 

הזוית האישית

אני למדתי הרבה על חייו של סבא שלי בעקבות הפעילות, שמחתי לשמוע את סיפוריו של סבי וכל פעם חיכיתי לפגישה הבאה לשמוע את המשך. הסיפור.

מילון

"פעילות מחתרתי"
פעילות למען הגנת היהודים- לפני קום המדינה

ציטוטים

”"לא חששתי לצאת לרחוב"“

הקשר הרב דורי