מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפסנתר בבלארוס להנדסת מכונות בישראל

סבתא ואני כיום
תמונה של סבתא מחתונתה
העלייה לישראל

לסבתא שלי קוראים יהודית. השם המלא שלה הוא יהודית חאייט והשם משפחה לפני הנישואים היה רטניצקי.

סבתא שלי נולדה במינסק שבבלרוס בתאריך 8.5.1950, ועלתה לארץ משם בשנת 1978, כשהיא בת 28 נשואה עם ילד.

 סבתי, יהודית בילדותה

תמונה 1

בחרתי בסבתי, יהודית, להשתתף עמי בתכנית הקשר הרב דורי ולתעד את סיפורה, כי בינינו קיים קשר חם ועמוק. סבתא תמיד אומרת לי שהיא אוהבת אותי ומאחלת לי חברים טובים, לימודים טובים וחוויות טובות בחיים. אני אוהבת לעשות איתה קניות, לבשל ולדבר ואני הכי אוהבת שסבתא מכינה לי מרק עוף ואורז כשאני אצלה.

 אני עם סבתי בילדותי

תמונה 2

העלייה לישראל

אירוע משמעותי בשביל סבתא שלי היה כשהיא עלתה לישראל מברית המועצות.

אבא של סבתא שלי, פסח, היה מהנדס בניין. אימא של סבתא שלי, מינה, לפני מלחמת העולם השנייה, הייתה מזכירה במשרד הבריאות ואחר כך עקרת בית. סבתא ומשפחתה גרו בעיר בירת בלארוס מינסק, במשפחה היו ארבעה ילדים: שני אחים ושתי אחיות, לסבתא שלי יש אח תאום בשם ארקדי. הם גדלו במשפחה מאוד אוהבת וחמה. כל המשפחה ניגנה על כלי נגינה (פסנתר וכינור) הם אהבו לשיר ולהעביר זמן ביחד ובשמחה. כל  בני המשפחה עלו לארץ, לאט לאט בין השנים 1973 עד לשנת 1990 – כולם עלו ארצה והשתלבו מאוד יפה בחברה ובתרבות הישראלית.

התעשייה האווירית

סבתא הכירה את סבא שלי דרך חברת ילדות שלה והם התחתנו בגיל 23. לסבתא שלי יש שני בנים הבן הבכור – זה אבא שלי שנולד ברוסיה ועלה איתם לארץ, כשהיה בן שלוש וחצי. הבן השני, אח של אבי, נולד בארץ. בארץ, סבתא שלי עבדה בתעשייה צבאית, בתור מהנדסת מכונות והשתתפה בפרויקטים מאוד חשובים.

סיר ממלחמת העולם השנייה

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, התבקשנו לבחור בחפץ משמעותי במשפחה. חפץ שעובר אצלנו מדור לדור זה סיר. סבתא יהודית סיפרה לי שכאשר פרצה מלחמת העולם השנייה, סבא רבא שלי, פסח, יצא לעבוד במפעל מחוץ למינסק, סבתא רבתא שלי, מרים, עזבה את מינסק יחד עם שני ילדה גרי ומרגו. הם ברחו מזרחה רחוק מאיזור הלחימה. אבל סבא רבא, פסח, לא ידע על כך שהם ברחו מהעיר וכאשר הוא חזר למינסק, הוא ראה שהבית ריק, אבל כל הציוד נשאר כפי שהוא. סבא רבא, פסח, אסף כמה כלי מטבח ובגדים וחזר למפעל. לאחר המלחמה הצליחו בני המשפחה להתאחד וחזרו למינסק. הסיר הוא אחד מכלי המטבח שהצליחו לשרוד, וכיום הוא משמש את סבתא שלי להכנת גפילטע-פיש בחגים ובאירועים מיוחדים.

הזוית האישית

מאיה: היה לי מאד כיף לעשות את העבודה עם סבתא יהודית. למדתי דברים על סבתא ומשפחתה, שלא ידעתי קודם, כמו לדוגמא שבילדות הם היו משפחה מוזיקלית ושמוזיקה תמיד הייתה במרכז החיים שלהם.

סבתא יהודית: הנושא הזה של תכנית הקשר הרב דורי, היה בשבילי חשוב, זה היה זמן איכות שלי עם הנכדה שלי מאיה. התכנית איפשרה לי להיזכר ולדון בפרקים מסויימים של החיים שלי. היה מרגש מעניין ומצחיק ותודה על ההזדמנות הזו.

מילון

בלארוס
היא מדינה ללא מוצא לים במזרח אירופה, הגובלת ברוסיה ממזרח, באוקראינה מדרום, בפולין ממערב ובליטא ולטביה מצפון. הייתה שייכת לברית המועצות, ולאחר התפרקות ברית המועצות הפכה למדינה עצמאית.

ציטוטים

”"אני אוהבת אותך ומאחלת לך חברים טובים, לימודים טובים וחוויות טובות בחיים, ומאחלת לך כל טוב"“

הקשר הרב דורי