מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

למה אני חקלאי?

אני ועינת ( בתי הגדולה )
בעבודה בפלחה
המשבר הכלכלי שעובר על החקלאות לאחר 54 שנות עבודה

אני במקצועי כשהייתי ילד למדתי חרטות ומסגרות משום שלאבי היה מפעללחרטות ומסגרות.
עם שחרורי מהצבא, הגעתי לקיבוץ רגבים, עבדתי במסגריה. בקיבוץ, צריך היה אדם נוסף לעבודה בפלחה, הנקראת חקלאות בעל, גידולי שדה.
 
בסידור העבודה הוצבתי לעבוד עם אדם בשם גד שחר. גד יליד אלג'יר הוא בוגר אוניברסיטת "סרבון" בפריז . הוא היה מראשי תנועת הנוער "דרור" ועלה להתיישבות חלוצית במסגרת התנועה. הוא היה בין מקימי קיבוץ רגבים. גד שחר היה איש המוסד ופעל רבות להעלאת ילדים ובני נוער מצפון אפריקה לישראל. כשהמבצע הידוע ביותר היה "מבצע מוראל"
 
"אנשי המוסד, גד שחר ופנחס קציר, עברו מבית לבית בקזבלנקה ושכנעו את הורי הילדים לתת לילדיהם לעלות לישראל. כל זאת נעשה תוך סיכון וללא ידיעת שלטונות מרוקו. ילדים אלו היו אחרוני העולים ממרוקו טרם סגירת השערים.

גד שחר עבד בפלחה אבל בנוסף היה איש המוסד וניהל את העליה והברחת היהודים מצפון אפריקה, ממרוקו, אלג'יר ותוניס במסגרת השליחות תוך כדי עבודה בארוחת הבוקר גד סיפר לי את מעללי סיפור העליה מצפון אפריקה ומכיוון שזה עניין אותי מאד ביקשתי לעבוד אתו כל זמן שהוא היה בחופשה בארץ.  הוא לימד אותי את עבודות הטרקטור והחקלאות.
גד שחר הרבה לצאת לשליחויות במסגרת תפקידו במוסד, מכיוון שיצא לשליחות רבות הוא ביקש ממני להמשיך ולמלא את מקומו וכך המשכתי ולא הפסקתי ולא הסכמתי לחזור למסגריה. המשכתי לעבוד עם גד שחר שכל פעם יצא לשליחות וכל מה שאני יודע היום זה ממנו. עד היום גד חי בקיבוץ רגבים ולפני כמה שנים הדליק משואה ביום העצמאות.
 
העשרה
חקלאות בעל – פלחה: "חקלאות בעל (מוכרת גם בכינוי פלחה) היא צורת גידול חקלאית המבוססת על השקייתם של הגידולים החקלאיים במשקעים טבעיים בלבד, באופן ישיר, ללא אגירתם או הזרמתם לחלקות. "גידול הבעל" הנפוץ בישראל הוא גידול החיטה. שמה נגזר, כנראה, משמו של אל הפיריון והסערה הכנעני בעל ומתפיסת החקלאים הקדמונים את מצב השדות כתלוי בהענות האל לתפילותיהם."
מבצע מוראל: "מבצע מוראל היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו, שנערך מ-16 במרץ 1961 עד ב-24 ביולי 1961 ובמסגרתו עלו לישראל כ-500 ילדים יהודים. לפני סגירת השערים לעלייה ממרוקו לישראל, הצליח "המוסד" לארגן יציאה חשאית של משפחות עד שקרה אסון – ספינת המעפילים "אגוז" טבעה וכל 44 נוסעיה, מחציתם ילדים, נספו. נוצר צורך דחוף בנתיב חדש, רעיון חדש".
תשע"ו

מילון

פלחה - חקלאות בעל
חקלאות בעל (מוכרת גם בכינוי פלחה) היא צורת גידול חקלאית המבוססת על השקייתם של הגידולים החקלאיים במשקעים טבעיים בלבד, באופן ישיר, ללא אגירתם או הזרמתם לחלקות. "גידול הבעל" הנפוץ בישראל הוא גידול החיטה. שמה נגזר, כנראה, משמו של אל הפיריון והסערה הכנעני בעל ומתפיסת החקלאים הקדמונים את מצב השדות כתלוי בהענות האל לתפילותיהם.

מבצע מוראל
מבצע מוראל היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו, שנערך מ-16 במרץ 1961 עד ב-24 ביולי 1961 ובמסגרתו עלו לישראל כ-500 ילדים יהודים. לפני סגירת השערים לעלייה ממרוקו לישראל, הצליח "המוסד" לארגן יציאה חשאית של משפחות עד שקרה אסון - ספינת המעפילים "אגוז" טבעה וכל 44 נוסעיה, מחציתם ילדים, נספו. נוצר צורך דחוף בנתיב חדש, רעיון חדש.

ציטוטים

”כל מה שאני יודע היום זה מגד שחר שליווה אותי בקיבוץ רגבים“

הקשר הרב דורי