מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חמשת הניסים של יוסף

איתי דינר המתעד
יוסף צבי הירש הלוי דינר ע"ה
סיפור גבורה וניסים

שמי איתי דינר, אני מתעד את סבא רבי יוסף צבי הירש הלוי דינר. סיפורי עוסק בחמישה ניסים שאירועו לו במהלך חייו:

בגלל שאחיו הבוגרים של יוסף צבי מתו בילדותם, אמו הלכה לרב לטכס עצה. הרב אמר לאם לא לגעת בילד עד החתונה, וכך היה. עד גיל 24 ניצל ממוות ארבע או חמש פעמים.

בפעם הראשונה הוא נדבק בטיפוס ופירפר בן חיים ומוות. בפעם השנייה הוא שיחק מתחת לעגלת יין ובנס הוא עבר בין הגלגלים ולא נדרס. בפעם השלישית הוא ואביו הלכו ביער, זאב בא לטרוף אותם, הם התחזו למתים, הזאב הלך וכך ניצלו חייהם.

בפעם הרביעית – כאן צריך להסביר רקע  – רבי יוסף צבי הלוי דינר היה רבה של אמסטרדם וסמינר הרבנים, אך היה בעל דעות ציוניות שלא היו נפוצות. לכן כשהוא כתב ספר על הציונות, לא הסכימו אתו כולם. אחד מהאנשים זרק את הספר על הרצפה מולו והרב מיד סטר לו. האיש נעלב נורא ושלח מישהו לדקור אותו. יום אחד בסמוך לאירוע יוסף צבי יצא לרחוב ואיש אחד דקר אותו בגב וברח. הסיפור הפך לאגדה אורבנית ואומת רק במותו, כשאנשי חברה קדישא מצאו צלקת בגבו.

וכך ניצל הרב יוסף צבי הירש הלוי דינר חמש פעמים ממוות.

הזוית האישית

איתי: נהניתי מאוד לגולל את הסיפור על חמש הניסים, ולהנציח את משפחתי.

מילון

חברותא
לימוד בחַבְרוּתָא הוא שיטת לימוד הנפוצה היום בתרבות הישיבתית- יהודית שבה זוג-לומדים קורא יחד את הטקסט ודן בו. שיטת לימוד זו מקובלת בלימוד תורה, ובמיוחד בלימוד תלמוד. כמו כן, חברותא היא כינויו של כל אחד מזוג הלומדים; בן הזוג האחד הוא חברותא של בן זוגו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”או חברותא או מיתותא “

הקשר הרב דורי