מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית הספר כחוט מקשר בין דורות

יהודה ורותם
יהודה בצעירותו
סיפור תולדות המשפחה והילדות במושב בצרון

בשנת 1933 נרצח אח של סבתא רבא רבא בברלין שבגרמניה בזמן הפגנה כנגד התנועה הנאצית כל המשפחה 12 אחים ואחיות עזבו תוך שבוע את גרמניה לכל קצוות תבל. משפחתה של סבתא עברה לצרפת והמצב הכלכלי היה קשה. את סבתא רבא ואחותה הכניסו למנזר ולאחר שנתיים החליטו לעלות ארצה וגרו שנה בראשון לציון ולאחר שנה עברו לגן יבנה.
תמונה 1 
סבתא רבא : מרים
נולדתי בבצרון לאחר שבשנת 1945 עברה משפחת אמי לביצרון. שנת 1947 נישאה אמי ובשנת 1948 נולדתי כשפרצה מלחמת השחרור פוניתי עם כל ילדי ביצרון  חונכתי בגן הראשון במושב ומשם לבית הספר יסודי משותף גן יבנה ביצרון בשנת 1964 התחלתי ללמוד בתיכון אזורי באר טוביה מחזור ד' לאחר שנתיים עברתי לבית ספר להנדסה חקלאית ביד נתן (כדורי ב') ומאז עובד בעבודת אדמה.
 
תמונה 2 
יהודה אנגרס
בתי דקלה נולדה בשנת 1976 במושב בצרון, דור רביעי ולמדה בבאר טוביה בבית ספר מבואות, בשנת- 1982 ובשנת 1988 למדה בתיכון אזורי באר טוביה.
 
נכדי רותם נולד בשנת 2004 במושב ביצרון ו-בשנת 2010  החל ללמוד בבית הספר נופים שבבאר טוביה. בשנת 2005 הוקם בית ספר נופים פעם נוספת עקב ריבוי תלמידים ונכדי רותם עם שאר נכדי לומדים בבית ספר זה.
כך נמשך מעגל לימודים של מעל 80 שנה. כן ירבו ואולי אראה 100 שנות לימוד בישראל. 
 
כיצד חזרו הביתה מבית הספר
סבתא רבא חזרה מבית הספר ברגל או ברכיבה על חמור סבא חזר ברגל וב"טרמפ" על עגלת מחלק הקרח ולפעמים על עגלת מחלק הנפט. אמא שלי נסעה באוטובוס הצהוב של המועצה וגם אני נוסע באוטובוסים. 

מילון

מחלק קרח
כשלא היה חשמל חילקו קרח ובעזרתו הפעילו מקררים

ציטוטים

”לאחר עשרה מפגשים, שחלקם היו מרגשים מאוד. ברצוני להודות ליזמים, ישר כוח להמשך עשיה. “

הקשר הרב דורי