מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור נתיב הל"ה

רחמים כובאני ונכדתו הדס
רחמים כובאני
הכנה לצבא במסגרת פנימייתית

סיימתי את בית ספר יסודי בכיתה ח', באותה תקופה למדנו עד כיתה ח' ומי שסיים נירשם לפנימייה שבה היה לומד וישן, או לבית ספר אקסטרני שבו למד בבוקר ובסוף הלימודים חזר לביתו. בסיום בית ספר יסודי נרשמתי לבית ספר במסגרת פנימייה. חזרתי הביתה מהפנימייה אחת לשלושה שבועות.

בפנימייה הייתה תכנית הכנה לצבא וקראו לה בשם גדנ"ע (גדוד נוער). במסגרת ההכנות נסענו למסע בדרום הארץ לחמישה ימים. ואת כל הפעילויות עשינו בשטח, לנו בתוך אוהלים. אני זוכר שעשינו את הפעילות בחורף, ביום הראשון האוהלים נפלו בגלל הגשם והרוח והיינו צריכים להקים אותם מחדש. למחרת בבוקר פירקנו את האוהלים ועברנו למקום אחר למרות הגשם שירד.

ביום השני יצאנו למסע בנתיב הל"ה על שם קבוצת חיילים שהיו בדרך ליישוב גוש עציון שהיה במצור. היישובים הערבים מנעו להכניס ציוד ואספקה ליישוב והמשימה הייתה להעביר להם ציוד ואספקה. יש מספרים שבדרך פגשו רועה ערבי זקן ולא פגעו בו. הרועה רץ לכפר ואמר להם שהוא ראה את החיילים ואז אנשי הכפר הרגו את כל החיילים (35 במספר). לכן קראו לשביל הזה "נתיב הל"ה". שהתגייסתי לצבא ביקשתי להיות חייל קרבי. שובצתי לחיל תותחנים כי המסע שעשינו להכנה לצבא זכור לי עד היום ולכן רציתי לתרום כמה שיותר.

תמונה 1
רחמים כובאני

הגעתנו לבית אליעזר

לימים התחתנתי והגענו לבית אליעזר לבנות בה את ביתנו. רכשנו בית קטן עם שטח אדמה. עם הזמן בנינו בית שמספיק לנו לגור ברווחה. המקום דמה מאוד למקום שבו גרתי קודם – תל מונד, כולם הכירו את כולם. המקום היה בעל צביון כפרי. בשנת 1991 הייתה עלייה גדולה של יהודים מכל העולם והיו חסרים דירות ובתים. בכדי לתת לעולים מקום מגורים הממשלה החליטה שצריך לבנות וצריך להפשיר אדמות בכדי לבנות.

בית אליעזר הייתה מוקפת שדות ופרדסים והייתה ירוקה ויפה. באו קבלני הבניין, התחילו לעקור פרדסים כדי לבנות בתים ובניינים. בנו שכונה גדולה עם גני משחקים מדרכות, כבישים ומרכז קניות גדול. קראנו לה בית אליעזר החדשה. אנחנו ראינו איך השכונה נעשית גדולה.

באותו תקופה נכנסתי לעבוד בעירית חדרה, במסגרת העבודה נפגשנו עם כל מיני אנשים מהשכונה וראיתי שחייבים להקים וועד שכונה פעיל שיוכל לסייע ולעזור לכל מי שזקוק במיוחד לעזור לאנשים מבוגרים. הקמנו את הוועד ובסיוע כל חברי הוועד אנחנו עוזרים ככל יכולתנו.

אשתי מרגלית השתתפה יחד איתי בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדינו שקד.

הזוית האישית

סבא רחמים: נהניתי ומאוד התרגשתי לספר את סיפורי לנכדתי הדס. אישתי גם כן השתתפה בתכנית עם נכדנו שקד וסיפרה על בנינו בן ז"ל שנפל בצבא.

הנכדה הדס: היה לי ממש כיף להשתתף יחד עם סבא רחמים בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר שלי.

מילון

גדנ"ע
גדוד נוער

ציטוטים

”מה שאתה חווה בילדותך מלווה אותך ומשפיע עליך בהמשך דרכך“

הקשר הרב דורי