מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

From the West to the middle East

סבא וסבתא עם הנכדה ניאל
המשפחה שלי אחרי שעשינו עלייה
MAKING ALIYAH LIKE LANDING ON THE MOON

20 ביולי 1969 עלייה לארץ באותו יום שהאדם הראשון נחת על הירח!

"הרגשנו כאילו שאנחנו נחתנו על הירח כי הכל היה כל כך שונה".

Neil Armstrong lands on the moon July 21, 1969

תמונה 1

בעצם הסיפור התחיל לפני כמעט 100 שנים, כשסבא שלי (חיים) ברח מרוסיה לקנדה כדי לברוח מהפוגרומים. הוא היה בן 17 כשהגיע לקנדה ואחרי כמה שנים פגש את סבתא שלי (באסי) שנולדה בקנדה והם התחתנו. היו להם ארבעה בנים והבכור היה אבא שלי (irving).

אבא שלי תמיד היה מאוד ציוני ומאוד רצה לעלות ארצה. אבל אחרי שהוא התחתן עם אמא שלי (ruthie) ב- 1949, הילדים התחילו להגיע והוא הבין שהוא צריך להתחיל לפרנס את המשפחה. אבל זה תמיד היה החלום שלו.

נולדתי בקנדה בהתחלה גרנו בעיר, לא היה לנו הרבה כסף, אבל בכל זאת אמא שלחה אותי לכל מני חוגים (שירה ריקוד משחק…) אבל הייתי מאוד ביישנית.

אבל הדבר שאני הכי זוכרת שאני החלטתי להיות דתייה פשוט החלטתי שמשהו חסר לי בחיים, ואז התחלתי ללכת לבית כנסת ולשמור שבת ושכנעתי גם את ההורים שלי ובאותו תקופה הרגשתי שהבית האמיתי שלי זה ארץ ישראל.

השתתפתי בתנועת נוער לילדים שרצו להיות יותר דתיים ולעת יותר על הדת וזה היה מאוד חשוב לי. אני הלכתי לבית ספר לא יהודי ואני אמרתי להורים של שאני רוצה ללמוד בבית ספר יהודי ובסוף עשיתי את זה ומאז זאת הייתה המטרה שלי: יום אחד לעשות עלייה.

ב- 1969 סוף סוף, הגשמנו את החלום של המשפחה ועלינו ארצה (היה ממש חם, לא כמו בקנדה, אף פעם לא הייתי במקום כזה חם) ההורים שלי וחמישה ילדים אני הבכורה.

שיר ששרו לי בילדותי

Elizabeth Mitchell – You Are My Sunshine lyrics

חודשיים אחרי העלייה לארץ בשמחת תורה , אני והמשפחה שלי הלכנו לכותל בירושלים. היו המון אנשים, לא הרגשתי טוב והתעלפתי. פתאום פתחתי את עייני וראיתי בחור ג'ינג'י עם עיניים כחולות ששאל אותי עם אני בסדר וצריכה עזרה. באותו ערב הוא בא לבקר אותי ולבדוק אם אני בסדר וזו הייתה ההתחלה של סיפור האהבה שלנו.

תמונה 2

התחתנו באוגוסט 1971

תמונה 3

 

ואז התחיל סיפור אהבה אחר. כשהגיעו הילדים שלנו ועם השנים נולד עוד סיפור אהבה אחר כשהגיעו הנכדים המיוחדים.

אחרי שהתחתנו שנינו היינו סטודנטים באוניברסיטה, אני הייתי סטודנטית לספרות אנגלית ובעלי למשפטים. ב- 1973 נסענו לאנגליה בגלל שבעלי התקבל לעשות תואר שני במשפטים באוניברסיטה בלונדון.

שבועיים אחרי שהגענו ללונדון פרצה מלחמת יום כיפור, אנחנו מאוד רצינו לחזור ארצה אבל לא היו טיסות לארץ, אז היינו חייבים להשאר בלונדון, זו הייתה תקופה מאוד קשה לנו בלי טלפון ובלי קשר עם המשפחה. היה לנו מאוד קשה אבל החלטנו להישאר בלונדון כדי שבעלי יוכל לסיים את הלימודים.

כשהוא סיים את הלימודים חזרנו לארץ ואני סיימתי את הלימודים שלי באוניברסיטה. שבועיים אחרי שסיימתי ללמוד ילדתי את ביתי הראשונה דניאלה, אמא של ניאל, ובאותו הזמן בעלי רצה מאוד להתגייס לצבא והוא התגייס כחייל בוגר.

אחרי כבערך שנתיים נולדו עוד ילדים והיום אני סבתא לשנים-עשר נכדים מקסימים !

תמונה 4

סיפור האהבה שלי

הזוית האישית

סבתא דינה: הייתה חוויה מאוד חיובית בשבילי ,הרגשתי שזו הייתה הזדמנות לחזק את הקשר שלי עם הנכדה שלי ניאל ולחשוף אותה לעבר שלי ושל המשפחה שלי .

הנכדה ניאל: היה לי כיף לשמוע על העבר של סבתא שלי ואני חושבת שחיזקנו את הקשר שלנו.

מילון

פוגרום
השמדה, הרס, בעברית: 'פרעות') הוא פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה אתנית או דתית מובדלת בידי ההמון (אך לעיתים בעידוד השלטונות), במטרה להביא לפגיעה חסרת הבחנה בנפש וברכוש של הקבוצה הנפגעת, בדרך כלל יהודים

ציטוטים

”ומאז זאת הייתה המטרה שלי: יום אחד לעשות עלייה “

הקשר הרב דורי