מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

The Swinging Sixties

אני ונכדי אריאל
מהאלבום המשפחתי
לגדול כנערה באנגליה בשנות ה-60

שנות ה-60 באנגליה – The Swinging Sixties

אני גדלתי כנערה באנגליה, (מנצ'סטר, צפון אנגליה), בשנות השישים, שנחשבו לתקופת swinging '60's" the" (שנות השישים באנגליה). היה פיצוץ של מוזיקה, אופנה וגם צילום באנגליה. זה היה ממש כמהפיכה תרבותית וחברתית של הנוער שקרתה באנגליה אחרי מלחמת העולם השנייה. זה גרם לשינויים תרבותיים וחברתיים בין צעירים בכל העולם ושמרגישים את ההשפעות של שינוי זה עד היום.

בשנות ה-60 באנגליה, כל נער צעיר ונערה צעירה היו יכולים להיות מפורסמים, בלי קשר לרקע או הדירוג החברתי. לפני זה, לא היו כל כך הרבה הזדמנויות לאנשים פשוטים.

כדוגמא:

●     הלהקות:, the Rolling Stones The Beatles

●     מעצבת האופנה:  Mary Quant

●     מעצב השיער: Vidal Sassoon

●     צלם: David Bailey

●     דוגמניות: Jean Shrimpton, Twiggy

●     כדור רגל ושחקני כדור רגל: Manchester United

●     Bobby Charlton Denis Law & George Best

כל האנשים האלו נשארו כאייקונים מפורסמים עד היום. התרבות הזאת גם מאוד השפיעה עלי כנערה באנגליה בשנות ה-60.

באנגליה, כדורגל היה וגם עד היום, המשחק החשוב והפופולרי ביותר. הקבוצה הפופולרית וידועה ביותר בעולם באותה תקופה הייתה Manchester United. בשנת 1968, היה גאווה גדולה כאשרManchester United זכתה בליגת האלופות בכדורגל והפכה לאחת הקבוצות המוצלחות בעולם. ומה שהגביר את הגאווה היה השיקום של הקבוצה לאחר האסון שבו שמונה משחקני הקבוצה נהרגו בתאונת מטוס בשנת 1958.

המנהל המוצלח והמפורסם ביותר של הקבוצה, (וגם בעולם הכדורגל), נקרא Sir Matt Busby , הוא היה מנהל הקבוצה עד לשנת 1971. הוא היה אחראי לטפח נערים צעירים מערים שונות והפך אותם למקצועני כדורגל שנקראו the Busby babes וביניהם המפורסמים והמוכשרים, השלישיה: Bobby Charlton ,Denis Law & George Best, שזכו להיות משחקני הכדורגל הטובים בעולם בשנות השישים. ומאז, רק Christiano Ronaldo (שגם שיחק ב- Manchester United) זכה שוב לפרס הזה בשנת 2009. שחקן הכדורגל George Best נחשב עד היום, לאחד השחקני כדורגל הטובים ביותר בכל הזמנים.

הסיפור של Manchester United ו- Sir Matt Busby נגע לי אישית, בגלל שלאבי הייתה חברת תפירה ומחייט חולצות מכופתרות לגברים, לפי מידה ולפי הזמנה אישית, ודרישות הקונה. Matt Busby היה אחד האנשים שהזמין חולצות מאבי ולכן היה אבי מקבל כרטיסים בחינם למשחקי כדורגל של Manchester United, שהיו מאוד מבוקשים.

Vidal Sassoon היה יהודי ולמד להיות ספר. הוא שינה את עולם הספרות עם השיטות החדשות שלו והקו הגיאומטרי. הוא פתח בתי ספר ומספרות בכל העולם. דרך אגב, באנגליה, גם אני למדתי ספרות וטיפולי פנים וגוף, וכחלק מההדרכה הזאת זכיתי לראות את Vidal Sassoon מופיעה ומדגמן לצורך הדרכה את אחת מהתספורות המפורסמות שלו.

Mary Quant הייתה מעצבת אופנה וידוע בעולם בגלל אופנת ה- mini-skirt & hot pants. באותם ימים כל הנערות הצעירות, (כולל אותי), התחילו ללבוש שמלות קצרות שהיו הרבה מעל הברכיים.

The Rolling Stones היו חלק ממה שנקרא ה-British Invasion של שנות ה-60.

בשנת 1954 בנו ב-Manchester אולפן לערוץ טלויזיה שנקרא Granada tv, (הרעיון והניהול של איש יהודי). מהאולפן שידרו הרבה תוכניות טלויזיה מפורסמות והקריירה של הרבה שחקנים ושחקניות התחילו באולפן זה. ההופעה הראשונה בטלויזיה של ה Beatles הייתה באולפן  הזה.

ב- Liverpool, איש יהודי גילה את ה- Beatles בשנת 1962 והפך להיות המנהל שלThe Beatles, הם הפכו להיות הלהקה הכי פופולרית וחשובה בעולם ועד היום הם עדיין מוכרים היטב.

תמונה 1

יש לי סיפור אישי כשהייתי בת 13 בשנת 1963 וה- Beatles הגיעו להופיע בעיר שלי Manchester, אני וחברות שלי קנינו כרטיסים להופעה ומאוד התרגשנו. באותו ערב של ההופעה עלינו לאוטובוס כדי להגיע ולאט לאט התחיל להתפתח ערפל שעם הזמן הלך ונהיה יותר ויותר סמיך, עד שנהג האוטובוס לא הסכים לנסוע יותר והיינו צריכים לרדת ולחפש דרך אחרת להגיע. בינתיים הערפל נהיה אפילו יותר סמיך ואפילו נהג מונית שמצאנו לא הסכים להסיע אותנו. אז מחוסר ברירה הלכנו בערך 25 ק"מ ברגל, שלא היה ברור לנו  אפילו אם אנחנו היינו על המדרכה או על הכביש כי הערפל היה כל כך סמיך.

באותה התקופה, באנגליה, בגלל שימוש רב בפחם הייתה לעיתים קרובות תופעה של ערפל כבד וסמיך, רק  שהחליטו להפסיק את השימוש הנרחב בפחם, במחיר של איבוד עבודה של כמה מאות אנשים שעבדו במנהרות מתחת לאדמה. סוף, סוף לשמחתנו, הגענו. The Beatles הגיעו באוטובוס, גם באיחור, בגלל הערפל הכבד. חזרנו הביתה כמעט ללא קול כי צרחנו כל כך בזמן ההופעה שלהם. בזמן הזה הייתה תופעה בשם Beatles mania ובה היו צורחים ללא שליטה, (זה קרה רק בהופעות שלהם).

רקע משפחתי

בזכות הסבתות והסבים שלי שהגיעו למנצ'סטר שבאנגליה בסוף המאה ה-19 ממזרח אירופה. זכיתי לגדול כנערה באנגליה בתקופה של שלום, צמיחה, ושוויון זכויות האדם, שעד היום הערכים האלו מאוד חשובים לי.

הילדות שלי היתה מאושרת. אימא שלי הייתה תופרת ולאבא שלי היה עסק לעצב ולתפור חולצות מכופתרות לגברים לפי הזמנה אישי. נולדתי 11 שנים לאחר אחותי היחידה. בגיל 9, אימא שלי נפטרה לאחר מחלה קצרה, (לוקמיה), שהייתה בימים אלו ללא טיפול יעיל.

באותה התקופה, הילדות הרגילה שלי התערערה לגמרי. אחותי התחתנה בתוך שנה ואני ואבא שלי עברנו מהבית שהכרתי לדירה אחרת. עברה עלי תקופה לא קלה של שינויים, אבל היה לי מזל כי  עזרו מאוד הדודות שלי, גם מצד אימא וגם מצד אבא שעד היום אני מעריכה ומודה להן.

לאחר בית הספר התיכון ובניגוד לרצונם של חלק מהמשפחה, למדתי שלוש שנים בקולג' לחינוך גבוה, ספרות וטיפולי פנים וגוף.

את בעלי, פגשתי בארץ כנערה לאחר שהוא עלה מלבנון לאחר מלחמת ששת הימים. גם אימא שלו נפטרה בגיל צעיר בעת היותו ילד קטן. התחתנו באנגליה וגם שני הילדים שלנו נולדו באנגליה.

עלינו לארץ עם שני הילדים הקטנים שלנו בשנת 1978 ובשנת 1980 עברנו לגור בהוד השרון שאז הייתה מלאה בפרדסים ובתים קטנים. הילדים שלנו גדלו בהוד השרון, והיום לשמחתי כולנו גרים אחד על-יד השני בהוד השרון. הנכדים הולכים לאותו בית הספר שאליו גם הילדים שלי הלכו.

המקצוע שלמדתי באנגליה היה פחות פרקטי בשבילי בארץ, אך בזכות השפה האנגלית התחלתי לעבוד במחלקה לרישום תרופות, ובמשך הזמן גם לדווח על תופעות לווי לתרופות בחברות תרופות ידועות, עד גיל הפנסיה (33 שנים).

תמונה 2

מהאלבום המשפחתי

תמונה 3

מהאלבום המשפחתי

תמונה 4

הזוית האישית

סיפורה של רות לילה תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

טוויגי
טוויגי (באנגלית: Twiggy, נולדה בשם לזלי הורנבי ב-19 בספטמבר 1949) היא דוגמנית על אנגליה, שחקנית וזמרת, זוכת פרס גלובוס הזהב. (ויקיפדיה)

מנצ'סטר יונייטד
מועדון הכדורגל מנצ'סטר יונייטד (באנגלית: Manchester United Football Club), הידוע בקיצור כמנצ'סטר יונייטד, הוא מועדון כדורגל אנגלי מהעיר מנצ'סטר, המשחק בפרמייר ליג, הליגה הבכירה של הכדורגל באנגליה. המועדון נחשב למועדון הגדול באנגליה, עם מספר האליפויות הרב ביותר למועדון בודד והיה לראשון בפרמייר ליג שמציין 2000 גולים מאז שהליגה הוקמה. המועדון עורך את משחקי הבית שלו באצטדיון אולד טראפורד, השוכן ברובע טראפורד שבמנצ'סטר רבתי. תכולת האצטדיון היא 75,635 צופים, והוא הגדול ביותר מבחינה זו בין אצטדיוני הפרמייר ליג. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הנכדים הולכים לאותו בית הספר שאליו גם הילדים שלי הלכו.“

הקשר הרב דורי