מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור הילדות של סבי ניסים שמש

תמונה צולמה במפגש תכנית הקשר הרב דורי
תמונה של סבי עם חבריו בגינה בשנת 1968
איך עברה הילדות על סבי

סיפור הנערות של סבא שלי, ניסים שמש

שמי נואי, הנכד של סבא ניסים שמש, איתו אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר "הלל" ברמת גן. מסבי שמעתי סיפורים רבים חלקם תיעדנו והעלנו לאתר.

סבא ניסים מספר:

הילדות בבית הספר

מכיתה ג' למדתי בבי"ס "חשמונאים" ובבית הספר "יהלום" ברמת גן. בהמשך, בכתות ג' עד ח' למדתי בבי"ס 'המרכז', שבדיוק סיימו לבנות אות. והוא נמצא בשדרות הילד ברמת גן. הייתי תלמיד חרוץ. קיבלתי ציונים טובים בכל המקצועות.

בשעות הפנאי היינו משחקים ליד בית הספר או בשכונה למשל כדורגל, הקפות, מחבואים, חפש את המטמון, חבל, גולות ועוד הרבה משחקים. כמו כן היינו בונים לבד עפיפונים ומעיפים אותם ועושים תחרות מי יעיף את העפיפונים רחוק יותר.

בזמנו לא הייתה טלוויזיה, אבל חיי החברה היו מאוד מגוונים. כל אחר הצהריים היינו מחוץ לבית עד שעות הערב, כי כל הילדים היו בחוץ, ובבית לא היה הרבה מה לעשות. כמו כן היינו הולכים לקולנוע לראות סרטים. אהבנו לראות את הסרט "טרזן", מערבונים או סרטי מיקי מאוס.

בל"ג בעומר הייתה חגיגה בפני עצמה, לקושש עצים ולהחביא אותם ובל"ג בעומר היינו מוציאים אותם מהמחבוא ועושים מדורות גדולות, ובמגרש ליד הבית היו אולי כעשרים מדורות.

תמונה של סבי עם חבריו בגינה בשנת 1968

תמונה 1

ימי הנעורים שלי עברו בכיף. סיימתי את הלימודים בביה"ס יסודי בציונים טובים מאוד. הייתי צריך לסייע למשפחתי בכלכלת הבית ולכן הלכתי ללמוד בתיכון בשעות הערב. בבקרים עבדתי  בבנק (אני מצטער שלא המשכתי ללמוד).

אחרי שנתיים המשכתי ללמוד בבית הספר הטכני בחיפה. הימים היו יפים, הכרתי חברים חדשים. החברים מימי הילדות התחילו להתגייס כל אחד למקום אחר. בסופי שבוע היינו נפגשים ומעבירים חוויות. במוצאי שבת היינו יוצאים "לבלות". ב"גן דוד המלך" ברמת גן, היו רוקדים ריקודים סלוניים והיינו מסתכלים עליהם. האבסורד שלא ידעתי שגם אשתי הייתה באה לשם וצופה בריקודים.

שירות צבאי

בצבא שירתי בבסיס של חיל האוויר, הייתי איש צוות קרקע. בתחילה היינו יוצאים הביתה פעם בשלושה שבועות ואחר כך פעם בשבועיים. היו לי שם הרבה חברים וכל השבוע היינו נשארים בבסיס. בערב היינו הולכים לקולנוע שהיה בבסיס וראינו סרטים.

צעדת ירושלים

השתתפתי פעם ב"צעדת ארבעת הימים" זוהי צעדה ש נמשכה אז ארבעה ימים ונקראה "צעדת ירושלים". "צעדת ירושלים היא תהלוכה מסורתית המתקיימת בעיר ירושלים מדי שנה בחול המועד של חג סוכות. לצעדה מגיעים עשרות אלפי בני אדם מהארץ ומהעולם הצועדים ברחובות העיר. בשנותיה הראשונות אורגנה הצעדה על ידי צה"ל ונודעה בשם "צעדת ארבעת הימים" ובהמשך "צעדת שלושת הימים". (ויקיפדיה). בצעדה השתתפו הרבה חיילים וחיילות מכל הארץ. בכל יום צעדנו כ-20 ק"מ עד לירושלים. בדרך, כל ערב היינו חוגגים באיזה יער ועושים שמח. בלילה ישנו עם שקי שינה וביום האחרון הגענו לירושלים. שם קיבלו אותנו האזרחים בשמחה רבה ובתשואות.

הצעדה בה השתתפתי הייתה בתקופת שרותי הצבאי, בצבא שירתי שנתיים וחצי ואהבתי מאוד את התקופה הזאת, היו לי שם חברים טובים.

הזוית האישית

סבא ניסים: ימי הנעורים זכורים לי במפגשים עם החברים וכמובן משחקי כדורגל, צבא, צחוקים וכיף.

נואי: היה כיף להשתתף עם סבא בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מבצע סיני
הייתה מלחמה בין ישראל למצריים שהייתה ב1956 ושלטנו (ארץ ישראל) על רצועת עזה בערך שבוע ימים!

צעדת ירושלים
צעדת ירושלים היא תהלוכה מסורתית המתקיימת בעיר ירושלים מדי שנה בחול המועד של חג סוכות. לצעדה מגיעים עשרות אלפי בני אדם מהארץ ומהעולם הצועדים ברחובות העיר. בשנותיה הראשונות אורגנה הצעדה על ידי צה"ל ונודעה בשם "צעדת ארבעת הימים" ובהמשך "צעדת שלושת הימים". ויקיפדיה

ציטוטים

”"ואהבת לרעך כמוך"“

הקשר הרב דורי