מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בצל סיפורי השואה

דניאל וסבתא גלינה בבית התפוצות
בתמונה זו אני בכיתה ג'
סיפורה של סבתא

נולדתי בקרפטיים בשנת 1955. לפני המלחמה אזור זה היה שייך להונגריה ואחר כך שייך לצ'כיה ועכשיו שייך לאוקרינה. אזור זה מאוד יפה אבל היה מאוד קשה להיות שם יהודי, לא היה בית ספר ליהודים והיה קשה לשמור שם כשרות, היו קוראים לי בכיתה ז'ית שזה מילת גנאי ליהודי. השפה שלנו הייתה בבית אידיש וברחוב דיברנו רק רוסית כי לא אהבו אותנו. בפסח היה הכי קשה לשמור כשרות משום שבכל מקום לא היה שום דבר כשר לפסח רק במידה וקיבלנו מישראל חבילה ובה יש מצות יכולנו לשמור כשרות לפסח.

בילדותי, בכתה ג'

תמונה 1

בשנת 1979 עלינו ארצה לארץ ישראל עם ההורים שלי והבן הבכור שלי שהוא אבא של דניאל.

החגורה של אבי ז"ל

החפץ עליו בחרתי לספר, הוא החגורה של אבא שלי שעבר את כל השואה, כשהחגורה עליו ובכל פעם שהוא ירד במשקל, הוא היה מוסיף עוד חור והחור האחרון מראה עד כמה הוא רזה ומה הם עברו בשואה. חגורה זו היא סמלית שמראה את השרדותו בגבורה. עד הרגע האחרון הוא סיפר שלא היה להם מה לאכול, הם היו אוכלים קליפות של תפוחי אדמה וכל מה שהיו רואים באדמה שאפשר לאכול אז הם אכלו מרוב הרעב. מול עינו הוא ראה איך שורפים את ההורים שלו.

תמונה 2

 

החגורה של אבי ז"ל – עברה עמו את כל תקופת השואה

תמונה 3

 

אבי סיפר על השואה, אבל אימא שלי לא יכלה לדבר על השואה בכלל בגלל הקשיים והזיכרונות הקשים. במלחמה היא הייתה בערך בת 12 והיא לקתה בעיוורון זמני והיה לה מזל שהיא הבריאה כי אחותה הגדולה דאגה לה לאוכל ולטיפול שהיה אפשרי. אני לא הכרתי את סבא וסבתא שלי משני צדדים כי הם נספו בשואה ובגלל זה כל חפץ שיש לי בבית שמזכיר אותם חשוב לי מאוד.

קצת על אוקראינה

אוקרינה היא הארץ שבה נולדתי והיא ממש יפה ומפותחת. יש בה הרבה מפעלים. בעיר שלנו היה מפעל גדול של כובעים הוא היה הכי גדול בכל אוקרינה וגם עכשיו הוא עדיין קיים ואפילו ראש הממשלה באוקרינה לובש את הכובעים ממפעל זה. בחורף היה ממש קר לדוגמא ירד מלא שלג ועשינו סקי בילדותי אבא שלי לקח אותי לבית הספר במזחלת ועל זה שמיכה חמה וכרגע שאני נזכרת בזה ואני ממש מתגעגעת לימים האלה.

תמונה 4

הזוית האישית

דניאל: היה לנו מאוד כיף בתכנית זאת כי נפגשנו כל שבוע והכרתי את העבר של סבתא ואת הסיפור שלה וזה מאוד ריגש אותי שסבתא נהנתה ועוניינה בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

ז'ית
פירושה של המילה היא מילת גנאי ליהודי, כך אמרו אלה שלא אהבו אותנו.

ציטוטים

”היה לה מזל שהיא הבריאה כי אחותה הגדולה דאגה לה לאוכל ותרופות.“

הקשר הרב דורי