מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לגדול במשפחה רב דורית לפני ואחרי קום המדינה

סבתא תהילה והנכדה תמרי
תמונה משפחתית
סיפורי סבתא תהילה

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי חקרנו את תולדות המשפחה. סיפורי זה עוסק בנושא בית ומשפחה.

התיעוד נכתב ע"י תהילה זילברהפט ארבל שנולדה בירושלים בימי המנדט בשנת 1941. דור רביעי לשושלת המפוארת של משפחת כהן זילברהפט. תהילה נתבקשה ע"י נכדתה, תמרי נפתלי בת ה- 12, לספר את סיפור חייה וסיפור בני משפחתה הענפה לאורך השנים.

תמרי, ילדתה השלישית של בתה מיה ארבל נפתלי, היא תלמידת ביה"ס "בבלי – ירושלמי" בשכונת בבלי – בתל אביב. מטרת עבודת החקר היא לתעד את שורשי משפחות כהן זילברהפט ארבל (ארבסמן) בפולין ובישראל.

תהילה נישאה לברוך ארבל ולהם ארבע בנות ושניים עשר נכדים.

הכל החל במאה ה- 18 עם הולדתו של הגאון מוילנה. החיבור המשפחתי אליו עבר בסיפורי הדורות. משפחת ישראל כהן מפרוז'ני היתה מקהילת ישראל הידועה כ"מתנגדים" בהנהגתו הרוחנית של הגאון מוילנה. בהר הזיתים בירושלים קבורה, טובה כהן פרלא, דודתו של משה זילברהפט, אביה של תהילה. על מצבתה צוין הקשר המשפחתי שלה לגאון מוילנה.

המעבר מהמשפחה המסורתית פטריארכלית למשפחה המטריארכאלית השפיעה רבות על ערכי המשפחה ואופיה. סיפורן של משפחות כהן זילברהפט מפולין, מהמאות 19-20, השתלב עם בני הדור השלישי והרביעי שהם ילידי הארץ. זוהי זכות גדולה לאסוף את החומר הרב שהצטבר, לנתח את התהליכים שקרו ואת מה שנשאר לדורות הבאים.

לקריאת סיפור התיעוד המלא:

חלק א' – לגדול במשפחה רב דורית לפני ואחרי קום המדינה

חלק ב' – לגדול במשפחה רב דורית לפני ואחרי קום המדינה

אימי ברכה (כהן) זילברהפט – תהילה-חלק 2

הזוית האישית

התכנית אפשרה תיעוד רב דורי שהשפיע עלי ברמה הפיזית והרגשית. עלו זיכרונות שהיו חבויים וניתנה להם הזדמנות לצאת החוצה ולהתבונן בעיני מבוגרת על מעגל החיים שעברתי כילדה. תהליך מקביל עברה הנכדה שלי, תמרי.

מילון

סרטיפיקט
רישיון עליה ארצה שהונפק על ידי המנדט הבריטי בארץ ישראל לפני קום המדינה.

משפחה פטריארכלית
משפחה הנתונה לסמכות אב המשפחה. בהשאלה- משטר של שליטה גברית במוסדות חברתיים שונים.

ציטוטים

”"אני לא רואה שחורות. רק לבן אני רואה."“

הקשר הרב דורי