מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

60 שניות בחייה של סבתא רות אשר

טיול משפחתי
סבתי בצעירותה
ילדותי בקריית מוצקין

שמי רות אשר וגדלתי בקרית מוצקין. הורי היו יהודית ואהרון.

אמי היתה חלוצה שעלתה מפולין, רוב החלוצים היו צעירים וצעירות, חניכי תנועת הנוער "השומר הצעיר" וארגון ההכשרה "החלוץ".

אבי היה ממשפחה מכובדת מסוריה. סבא רבא של אבי היה חיים פרחי שהיה שר האוצר של שליט עכו הטורקי אחמד אל – ג'זאר. אחמד פאשה אל-ג'זאר (1720 – 1804) היה מושל צפון ארץ ישראל בשם האימפריה העות'מאנית בין השנים 1775–1804. הוא ידוע במיוחד בבנייה הנרחבת שערך בעיר מושבו, עכו, ובעמידתה של העיר המבוצרת במצור שהטיל עליה נפוליאון בשנת 1799 (ויקיפדיה). סבי חיים פרחי (1760 – 21 באוגוסט 1820) היה למעשה יועצם היהודי של שליטי הגליל בימי האימפריה העות'מאנית ובמהלך מסע נפוליאון בארץ ישראל.

אני נולדתי וגדלתי  בקרית מוצקין. בזמנו בקריית מוצקין היו מעט מאוד בתים. הבית שלנו היה היחיד עם שתי קומות והיות ובקריות היו מעט בתים, ראו את הים מגג הבית.

בצבא שירתי בחיל האוויר, ואף באותה תקופה עשינו מילואים. למדתי הוראה, והייתי מורה מחנכת בבית ספר יסודי. בהמשך פתחתי מכון להעתקות וצילומים אשר נתן שירותי משרד למשרדי מהנדסים. מכון העתקות הוא מכון הנותן שרותי העתקות אור, צילום תוכניות ומסמכים, בשחור לבן ובצבע, מיועד לתכנון בנייה ופרויקטים נרחבים בתחום ההנדסה. במהלך עבודתי נישאתי לרפי ונולדו לנו ארבעה ילדים, עופר, יעל והתאומים יורם ודן. לפני 21 שנה בעלי רפי נפטר.

אני פנסיונרית כבר 20 שנה. בשנותי הראשונות עזרתי לכל ילדי בגידול הנכדים. היום אני כבר בגיל 86 נחה, ועוסקת בהרבה תחביבים להנאה.

הזוית האישית

רות: מאוד נהניתי שנכדתי התעניינה בחיי. אני חושבת שזה מאוד חשוב שתלמידים יתענינו בעבר המשפחה. אני מאחלת לנכדתי שתצליח בלימודים ושתעבור התקופה הקשה של ה"קורונה".

תמר: אני נהניתי לכתוב את העבודה ולהכיר את העבר של סבתי. אני מאחלת לסבתי בריאות ואריכות ימים, שנעבור את תקופת ה"קורונה" ונחזור לשגרה.

מילון

חלוציות
חלוציות היא מעשה ראשוני של אדם או קבוצה. המונח מתייחס לרוב לפעולה הנוגעת לתחילת ההתיישבות, הגעה לשטח חדש לצורך בחינתו או בנייתו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היות ובקריות היו מעט בתים, ראו את הים מגג הבית“

הקשר הרב דורי