מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

50 שנה למלחמת ששת הימים

אני וסבתא בשער ביה"ס לפיד
סבתא חיילת בצבא
השתתפתי במלחמה

תמונה 1

סבתא שלי ששמה שלומית, נולדה בשנה בה קמה המדינה וגדלה בקיבוץ יגור.

סבתא מספרת:

בקיבוץ היה בית תינוקות ששם גדלנו עד שהלכנו לגן. כל החיים התנהלו בבתי הילדים ורק אחה"צ הלכנו לחדרים של ההורים ושמה בילינו עד שמונה בערב. וחזרנו ללינה בביתי הילדים. אבא שלי ישראל עבד בבית חרושת לקופסאות פח שנקרא לגים. אמא שלי דוניה עבדה בבתי הילדים. מאוד אהבתי את החיים בקיבוץ. היתה מסגרת אבל יחד עם זה היה הרבה חופש. בשבתות טיילתי עם אבא שלי ישראל על הכרמל. שם בעצם התחילה אהבתי לטבע לצמחייה ועוד. בגיל יותר מבוגר אהבתי לטייל לבד על הכרמל. {השיר 'ההר הירוק' שחיבר בן יגור, יורם טהרלב, מאוד מאפיין את הילדות שלי}. אהבתי מאוד ספורט, המקצוע היה במיוחד אתלטיקה ובגיל יותר מאוחר הייתי בנבחרת כדורסל. בשנת 1965 זכינו בגביע המדינה בכדורסל בנות. עד היום אנחנו הולכים לבקר הרבה בקיבוץ יגור ויש לנו הרבה חברי ילדות שם.

תמונה 2

סבא שלמה הגיע בגיל 12 מפולין וגדל אצל דודה שלו, בקיבוץ יגור. פגשתי את סבא שלמה בתיכון ונעשינו חברים עד עצם היום הזה. נולדו לנו 3 ילדים ו 10 נכדים.

סבתא שלי למדה חינוך גופני עד היום עוסקת בספורט, אוהבת ספורט אתגרי. פעמיים צנחה עם הנכדים בגיל הבר מצווה עשתה גם טרקטורון מעופף יוצאת לטיולים אתגריים בארץ ובחו"ל.

סבתא מספרת לי על מלחמת ששת הימים:

50 שנה חלפו הייתי והשתתפתי במערכה. הייתי חיילת בת 19.

ישבנו בכוננות שלושה שבועות בשדה, מכתבים וספרים הגיעו לנו מהעורף. ב 5 ביוני נשמעה הסיסמה 'סדין אדום' רשתות ההסוואה הורדו והמלחמה התחילה.

בשעה 8 בבוקר חלפו מעלינו מטוסי הקרב לכיוון סיני. בשעה 4 אחר הצהריים התחלנו להתקדם אחרי הכוחות. ההתקדמות הייתה כל הלילה שמסביב אנחנו שומעים כל הזמן יריות. לפנות בוקר הגענו  לאל-עריש. המחזה הראשון שנגלה לעניינו מלא שבויים שיושבים על הרצפה.

קיבלנו הוראה בשבויים לא נוגעים ורק נותנים מים. היינו שתי חיילות ביחידה הזאת. כל יום התקדמנו אחרי הכוחות הלוחמים. התנאים  היו קשים חום מעל 40 מעלות, פעם ביומיים לקחנו ג'ריקנים וככה התקלחנו. כעבור שבוע הגענו ל"ביר- גפגפה" שם שהינו כעשרה ימים.  ההרגשה הייתה שתרמנו משהו לאותה תקופה לא היו קיטורים. אבל היה רצון חזק לחזור הביתה.

הייתי פקידה של קצין ציוד קשר ראשי של השריון. בעקבות המלחמה העבודה במשרד הייתה מאוד מעניינת. ההרגשה הייתה שהשלום עומד בפתח, בעצמה כזו רצינו שהשלום הזה יגיע ותמימים היינו.

מילון

סדין אדום
פקודה שנתנה את האות לתחילת מלחמת ששת הימים

ציטוטים

”ההרגשה הייתה שהשלום עומד בפתח, בעצמה כזו רצינו שהשלום הזה יגיע ותמימים היינו.“

הקשר הרב דורי