מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרנגולת לכיפור

אני וסבא שלי בסלפי ביום שבו התראיינו
תמונה של סבא שלי מיום צילומים
אסור לזרוק אוכל יקר

תרנגולת לכיפור

אני, דניאל, נולדתי בשנת 1942 בתוניס שבתוניסיה, ועליתי לארץ שנת 1954, רוצה לספר את סיפורי המיוחד.

לפני שנים רבות בקום המדינה, ביום כיפור הראשון שלי בארץ, הייתי בן 11 וקיבלתי מ-2 איכרים לכבוד יום כיפור, תרנגולת שמנה ולבנה עם סרט ירוק קשור סביב רגלה הימנית. האיכרים אמרו לי: "שמור על התרנגולת הזאת טוב ותן אותה למשפחה שלך ביום כיפור" לא הבנתי מה הם רצו ממני אבל בכל זאת הקשבתי להם. נסעתי למשפחה היחידה שהייתה לי בארץ אז, דודה שלי. באותו הזמן היא גרה בבאר שבע ואני גרתי בחיפה, נסעתי אליה באוטובוס והנסיעה לקחה 3 שעות.

כשהייתי באוטובוס, ישבתי בשקט עם רגליים סגורות והתרנגולת שקיבלתי עליהן, אבל הייתה רק בעיה אחת, התרנגולת לא הפסיקה לקרקר ולעשות רעש. לא הפסקתי לכעוס אפילו לרגע, היא חרפנה אותי. התאפקתי והתאפקתי והתאפקתי אבל לבסוף לא יכולתי להמשיך עוד, אז פשוט התרגזתי וזרקתי את התרנגולת מהחלון.

קצת אחרי שזרקתי אותה מהחלון אישה זקנה באה אלי ושאלה אותי בכעס: "מה אתה עושה" והסבירה לי, "אסור לנו לזרוק סתם ככה אוכל וחיות, התרנגולת הזאת יכלה להספיק למשפחה שלמה ובמיוחד עכשיו שיום כיפור בפתח וצריך לצום בקרוב" היא כעסה עלי מאוד, יכולתי לראות את זה בעיניים שלה. באותו רגע הצטערתי מאוד.

עברו שלוש שנים מאז אותו מקרה והנה אני נוסע לי שוב באוטובוס לדודה שלי מחכה להגיע ופתאום אני רואה ילד קטן עם תרנגולת. עברו שלושים דקות ואני רואה את הילד מושיט את היד אל התרנגולת ובא לזרוק אותה מהחלון. אני קם מהר ועוצר אותו לפני שהוא מספיק. אני שואל אותו: "בן כמה אתה?" הוא עונה לי: "11" "ומה התכוונת לעשות עם התרנגולת הזאת" שאלתי אותו הוא עונה לי: "רציתי לזרוק אותה מהחלון" "למה?" "בגלל שהיא עצבנה אותי" צחקתי ואמרתי: "אתה יודע שלפני שלוש שנים בדיוק גם לי קרה את אותו מקרה" "באמת?" הוא עונה לי עניתי לו: "כן", ואז הסברתי לו על המקרה שקרה לי באוטובוס לפני שלוש שנים. אחרי שסיימתי להסביר, שאלתי אותו: "עכשיו אתה מבין?" "כן אני מבין עכשיו, מעכשיו אני אדאג יותר לאוכל שלי ולמה שצריך לשמור עליו" הוא ענה לי, ואז אמרתי לו: "כל הכבוד" וחזרתי לשבת במקום שלי מחייך וחושב לעצמי "עכשיו אני מבין את המשמעות האמיתית של מה שהזקנה אמרה לי אז.

ירדתי מהאוטובוס ובדרכי לדודה שלי ראיתי תרנגולת לבנה, התקרבתי אליה יותר ויותר ואז ראיתי על הרגל הימנית שלה סרט ירוק ואז הבנתי שזו אותה תרנגולת מלפני שלוש שנים. לא האמנתי, הרמתי אותה על הכתף רצתי לדודה שלי וסיפרתי לה את כל הסיפור ההזוי הזה.

הזוית האישית

סבא דניאל משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדו איתי.

מילון

תוניס
תוניס היא עיר הבירה של תוניסיה. בשנת 2007 התגוררו בעיר 693,486 איש, אם כי לפי הערכה לא-רשמית מתקרבת אוכלוסייתה למיליון תושבים ואוכלוסיית השטח המטרופוליטני עומדת על כ-2 מיליון איש. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אסור לנו לזרוק סתם ככה אוכל וחיות“

הקשר הרב דורי