מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרופות סבתא של חנה חיה בר

אריאל, עופרי וחנה חיה
תרופות סבתא
חנה חיה בר מבית הקשיש בבני יהודה

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה השנה, תשע"ד בבית ספרנו  "מצפה גולן". נפגשנו עם אזרחים ותיקים מבית הקשיש בבני יהודה. במפגשי התכנית , שמענו את סיפורי חייהם והתמקדנו השנה בנושא תרופות סבתא.

אריאל ועופרי ראיינו את חנה חיה בר, שנולדה בשנת 1944 ברוסיה. הבאנו את סיפורה בנושא"תרופות סבתא" . כששאלנו את חנה חיה אלו תרופות סבתא הכי שנאה, היא ענתה: "תרופה כללית", וכששאלנו אלו תרופות היא אהבה? היא הכי אהבה את תרופת השיעול.

היא סיפרה שלילדים שלה היא לא הייתה נותנת תרופות סבתא. כמו כן היא אמרה שהיא עצמה כיום קונהתרופות בבית מרקחת.

היא אמרה לנו שהיא הכי מאמינה בתרופות של בית מרקחת ולא "בתרופות סבתא", אך שתרופות הסבתא קימות עד היום.

שאלנו אותה אם פעם היו משתמשים בקוקה קולה כתרופת סבתא והיא אמרה שהם השתמשו בזה כדי למנוע כאבי בטן.

חנה חיה סיפרה לנו שהתרופה לדלקות בגרון היתה בעבר מיוצרת מנפט. זכור לה שהתרופה הזאת עזרה לה מאוד להתגבר על הדלקות בגרון ולהשמיד את החיידקים.

שאלנו את דעתה של חנה חיה על היתרונות והחסרונות של הרפואה המתקדמת היום, והיא ענתה: "התרופות היום יותר חזקות, הן עוזרות יותר מהר ויותר טוב להבריא. כולם מקבלים את אותה התרופה. החסרונות הם שהתרופות החזקות והמועילות מחלישות את הגוף. עם קבלת התרופה האדם מכניסלגופו גם רעלים המזיקים לגו, ופוגעים בבריאותו".

שאלנו גם: "מה היית עושה בעניין הכושר?" והיא ענתה שהיא משחקת עם הכדור והחתול ביחד עם הנכדים, כמו כן היא עושה הליכות.

סיכום: מאוד נהנינו מהמפגשים עם חנה חיה בר ולמדנו ממנה המון דברים חדשים, גם על מנהגים היו פעם ונעלמו וגם על מנהגים שנשארו עד היום.

מילון

תרופת סבתא
כינוי לתרופה מסורת, המקובלות ברפואה העממית. פעמים רבות תרופת סבתא היא מזון שמיוחסת לו השפעה חיובית, אך הן כוללות גם חומרים למריחה על הגוף וסוגי טיפול נוספים.

ציטוטים

”התרופה לדלקות בגרון היתה בעבר מיוצרת מנפט“

הקשר הרב דורי